خلاصه ماشینی:
"اگر اهمیت و جایگاه پاسخگویی به افکار عمومی را در نظر بگیریم،به این نکته اساسی میرسیم که به دلیل اهمیت این نیروی خاموش و قدرتمند است که دولتها در سطح کلان و روابط عمومیها در سطح خرد،به بررسی و مطالعهء افکار عمومی میپردازند و تلاش میکنند وضع و جایگاه خود را در آن مشخص سازند تا بتوانند میزان حمایت مردمی را از برنامهها و سیاستهای خود،ارزیابی و زمینههای پاسخگویی به آنها (به تصویر صفحه مراجعه شود) را فراهم سازند؛جلب و گسترش اعتماد، ایجاد حسن تفاهم،اقناع و ترغیب و هرآنچه در وظایف روابط عمومی میگنجد،چیزی جز پاسخگویی به افکار عمومی نیست.
باوجوداین نیل به موفقیت و پیشرفت همهجانبه و تأمین رفاه و آسایش به صرف وجود سازمانهای پاسخگو تحقق مییابد و در این میان به سازمانهایی کارآمد،اثربخش و نظام اداری پاسخگو،نیاز است،لذا تحول در نظام اطلاعرسانی درون و برون سازمانی و رسیدن به نظامی پاسخگو و کارآمد و از سویی ارایهء خدمات مورد نیاز مردم در کوتاهترین و سهلترین مسیر،هدف نهایی روابط عمومی کارآمد است.
2. مسؤولیت در قبال افکار عمومی داخلی روابط عمومیها و به عبارتی عام، سازمانها در قبال سرمایههای انسانی در اختیارشان مسؤولاند؛زیرا تداوم حیات و بقا و موفقیت سازمان به کارکنان آن وابسته است و واکنش مبتنی بر پاسخگویی داخلی به خواستههای کارکنان،ایجاد شرایط کاری مناسب،قدردانی و دخالت دادن کارکنان در طراحی و برنامهریزیها،سبب میشود کارایی کارکنان بیشتر شده و در نتیجه در برآیند کلی سازمان تأثیرگذار باشد."