چکیده:
هدف توسعه دانشگاه ها، آنها را به جستجوی مکان های جدید سوق می دهد و به این ترتیب تغییرات سازمانی پدیدار می شود. دانشگاه تربیت معلم تهران ازجمله دانشگاه هایی است که از پی این هدف به خارج از تهران گسترش یافته است. این فرایند که از حدود 27 سال گذشته آغاز شد، هنوز به اتمام نرسیده و در حال حاضر این دانشگاه را با وضعیت خاصی مواجه ساخته است. اول آن که دانشگاه تربیت معلم از تهران فاصله گرفته، دوم آن که این جدایی به شکل کامل انجام نشده است. زیرا بخشی از فعالیت ها در تهران و بخشی دیگر در حصارک انجام می شود. نویسنده در صدد است مشکلاتی را که اکنون این وضعیت در سطح کنشگران فردی، دانشگاه به عنوان یک کنشگر سازمانی و تعامل میان دانشگاهی ایجاد کرده، تشریح نماید.
Organizational displacement is recognized as a kind of organizational
change. Teacher Training University of Tehran has experienced a long-term
displacement from Tehran to Hesarak in Karaj. This shift which started 27 vears
ago is still in process. Therefore the spatial gap between two sites of the
university in Tehran and Karaj has generated some organizational problems.
This article mainly explores some of the most important problems experienced
by the organizational actors, including students, professors, employers and the
managers of the university because of the segregation of the campuses. The
impacts of the separation on the efficiency of the university and on its inter-
organizational relationships are discussed, subsequently.
The data based on which the issue is discussed include interviewing with 93
professors and 25 directors of the university administrations, reviewing the
relevant official documents, and the author’s own experiences as a member of
the academic staff of the University.
خلاصه ماشینی:
"چالشهای تغییر سازمانی:بررسی مشکلات حاصل از انتقال دانشگاه تربیت معلم تهران به حصارک فاطمه جواهری1 چکیده: هدف توسعه دانشگاهها،آنها را به جستجوی مکانهای جدید سوق میدهد و به این ترتیب تغییرات سازمانی پدیدار میشود.
برای آنکه تغییر سازمانی بهطور موفقیتآمیز اجراء شود و ثمرا یادشده را به همراه آورد،وجود شرایط زیر ضروری است: -لازم است مدیریت و تمام افراد مرتبط با آن،تعهد آشکار و زیادی نسبت به امر تغییر داشته باشند؛ -افرادی که تغییر به آنها مربوط میشود،باید از قبل در جریان قرار گیرند تا مطلع باشند که چه چیز رخ خواهد داد و چرا باید آنچه را از آنها خواسته شده انجام دهند؛ -فعالیتهای بعمل آمده(خصوصا نظام ارزیابی و پاداش)باید با سایر بخشهای برنامه مرتبط باشد؛ -تغییر باید توسط مدیران صف هدایت شود و در صورتی که ضرورت داشته باشد عامل واسطه تغییر هم باید به آنها کمک کنند؛ -تغییر باید مبتنی بر تشخیص صحیح باشد و با شرایط سازمان هماهنگ باشد؛ -ضروری است مدیر نسبت به تمامی مراحل تغییر،از تشخیص تا اجراءو ارزیابی،متعهد باشد؛ -ارزیابی موضوعی اساسی است.
به خاطر فاصله دانشگاه تربیت معلم از تهران این قبیل ارتباطات برای دانشجویان ساکن حصارک مشکل است.
به ترتیب به مواردی مانند محدودیت دستیابی به تسهیلات علمی-پژوهشی موجود در تهران،اتلاف وقت، اتلاف انرژی جسمانی و روحی،مشکل تردد،عدم امکان انجام امور اداری(به خاطر کمبود وقت در حصارک و عدم حضور مسئولین)و فقدان زمان کافی برای ارتباط با دانشجو اشاره شده است.
دوری از تهران و کاهش ارتباط میان دانشگاه تربیت معلم و دانشگاههای دیگر،موجب شده دانشجویان و اساتید سایر دانشگاهها(به خصوص در مقطع کارشناسی) کمتر در این دانشگاه حضور داشته باشند."