خلاصه ماشینی:
مصرف سوم-سهم ذوی القربی، مراد از ذوی القربی،خویشاوندان پیامبر و بنی هاشم است که لازمست زندگی آنها بدون نیاز بدیگری اراره گردد بخصوص که آنان از گرفتن زکات که جزء اموال عمومی است محرومند و دلیل این مدعا همراه خودش است زیرا الف و لام داخل شده بر "ذوی القربی"عوض از مضاف الیه است یعنی خویشاوندان پیامبر و بنی هاشم وگرنه معنی ندارد که مراد خویشاوندان عموم مردم باشد زیرا در این صورت همه مسلمانان را شامل میشود چرا که همه مردم خویشاوندان یکدیگرند و از این نظر اختلافی میان فقهاء و مفسران شیعه وجود ندارند و حتی برخی از بزرگان عامه نیز از قبیل امام فخر رازی در تفسیر کبیر ج 29 و برسوئی در"روح البیان"و سید قطب در"فی ظلال القرآن"و مراغی در تفسیر خود و آلوسی در تفسیر"روح المعانی" این نظر را پسندیده و مورد قبول قرار دادهاند.