خلاصه ماشینی:
نور نیز در ازل از ظلمت جدا بود.
چون اراده به پیش رفتن کرد،در ظلمت فرو رفت.
آنچه گذشت،گذری کوتاه بر باورهای کهن ایرانی درباره دو عنصر تمثیلی نور و ظلمت بود.
قرآن برخلاف باور مانویان،انسان را مخلوق خدا میشمرد و زیادهروی مزدکیان را هم در اعتقاد به تصادفی بودن آمیختگی بدیها در جهان مادی و عدم اعتقاد به معاد و قیامت را نمیپذیرد.
به عقیدهی قرآن،خوبی و بدی،هر دو مخلوق خدای"خالق کل شئیی"است.
* پی نوشتها (1)-یعنی هر چیزی را وقتی میفهمد که کار از کار گذشته است.
(2)-یعنی زروان که دارای خدایی ابدی است.
تاریخچهی منظوم ایران حسن امین به نظم درآوردن تاریخ ایران در زبان فارسی،سنتی کهن است.
پس از عصر مشروطیت،سید مجتبی کیوان اصفهانی(1291-1370)نیز تاریخ ایران باستان را با عنوان گاهنامه و رحیم معینی کرمانشاهی تاریخ مفصل ایران را با عنوان شاهکار به نظم درآوردهاند.
صاحب این قلم نیز سالها پیش دست به چنین کاری زدم که ناتمام ماند.