چکیده:
وقتی نام روانکاوی در کنار نام ادبیات قرار میگیرد،هم خیلی از زمینهها آشنا به نظر میرسد،و هم با عوامل و علل ناشناختهای روبهرو میشویم که هنوز پاسخ روشنی ندارند:مثل رابطهء زبان و روان،رابطهء کارکردهای ذهنی با ساختارهای استتیک،رابطه متن ادبی با بخش ناخودآگاه روان،و پرسشهای دیگری از این دست که آیا میتوان از دانش روانکاوی در بررسی و تحلیل متن ادبی کمک گرفت؟ آیا نقد روانکاوانه در آشنایی با ساختار و صناعتهای کلامی متون ادبی به کار میآید؟ و شاید از همه مرتبطتر به زمینه این بررسی،این که آیا نویسنده میتواند از فرضیهها و مفاهیم روانکاوی در طرح ساختار داستان و زمان وقوع رویدادهای آن کمک بگیرد، و آیا ساختارهای روایی و ساختارهای ذهنی و روانی در نقطهای با هم تلاقی میکنند؟ هدف این بررسی برگشودن و به گفتگو گذاشتن برخی از پرسشهای متعددی است که با شنیدن این مفاهیم و اصطلاحات،و تأمل در موارد اطلاق و حوزه کاربرد آنها به ذهن متبادر میشود.
خلاصه ماشینی:
"edu تاریخ دریافت مقاله:15/1/86 تاریخ پذیرش نهایی:20/3/86 چکیده وقتی نام روانکاوی در کنار نام ادبیات قرار میگیرد،هم خیلی از زمینهها آشنا به نظر میرسد،و هم با عوامل و علل ناشناختهای روبهرو میشویم که هنوز پاسخ روشنی ندارند:مثل رابطهء زبان و روان،رابطهء کارکردهای ذهنی با ساختارهای استتیک،رابطه متن ادبی با بخش ناخودآگاه روان،و پرسشهای دیگری از این دست که آیا میتوان از دانش روانکاوی در بررسی و تحلیل متن ادبی کمک گرفت؟ آیا نقد روانکاوانه در آشنایی با ساختار و صناعتهای کلامی متون ادبی به کار میآید؟ و شاید از همه مرتبطتر به زمینه این بررسی،این که آیا نویسنده میتواند از فرضیهها و مفاهیم روانکاوی در طرح ساختار داستان و زمان وقوع رویدادهای آن کمک بگیرد، و آیا ساختارهای روایی و ساختارهای ذهنی و روانی در نقطهای با هم تلاقی میکنند؟ هدف این بررسی برگشودن و به گفتگو گذاشتن برخی از پرسشهای متعددی است که با شنیدن این مفاهیم و اصطلاحات،و تأمل در موارد اطلاق و حوزه کاربرد آنها به ذهن متبادر میشود.
آگاهی معروفی از کارکردهای مکانیسم دفاعی واپسروی گذشته از این که جسم اورهان را از روان جدا میکند،موومان اول سمفونی،یا فصل اول کتاب را،هم به دو نیمه بخش میکند،نیمه دوم آن را،که نقطه پایان عملکرد این مکانیسم دفاعی است،به آخر داستان میبرد، و تحلیل هماهنگ گذشته و حال را بر پایه مؤلفههای روانشناختی آن ممکن میکند Ibid,p."