چکیده:
بدون تردید،نیمایوشیج(علی اسفندیاری)،پدر شعر نو ایران و یکی از اثرگذارترین شاعران معاصر ایران زمین محسوب میشود،که مطالعهء عمیق اشعار او میتواند ما را با حرکتی بدیع که در ادبیات و شعر ایران در سالهای نه چندان دور آغاز شده است،هرچه بیشتر آشنا کند.شعر«مهتاب»،یکی از قویترین و به یاد ماندنیترین سرودههای نیماست.نقد نو آمریکایی جنبشی در نقد و تفسیر آثار ادبی در دهههای نخستین تا اواسط قرن بیستم میلادی در آمریکا و انگلستان بود و به اعتقاد بسیاری از منتقدین،همزاد آمریکایی نقد فرمالیسم روسی به حساب میآید.این روش نقد ادبی،تنها متن اثر ادبی را مدنظر قرار میدهد و به عوامل خارج از متن رجوع نمیکند.مطالعه و بررسی دقیق این سروده با روشهای مختلف نقد ادبی،از جمله«نقد نو آمریکایی»، سبب میشود که بتوانیم عناصر،شکل و ساختار این شعر را به خوبی ارزیابی کنیم؛زیرا که تأکید این نوع خاص روش نقد ادبی،بر روی مطالعهء دقیق و چند مرتبهء آثار ادبی،بدون توجه به عناصر خارج از متن است.مقالهء حاضر تلاشی است در جهت مطالعه و نقد و بررسی شعر «مهتاب»،اثر نیمایوشیج،با توجه به نظریات نقد نو آمریکایی.
خلاصه ماشینی:
مطالعه و بررسی دقیق این سروده با روشهای مختلف نقد ادبی،از جمله«نقد نو آمریکایی»، سبب میشود که بتوانیم عناصر،شکل و ساختار این شعر را به خوبی ارزیابی کنیم؛زیرا که تأکید این نوع خاصّ روش نقد ادبی،بر روی مطالعهء دقیق و چند مرتبهء آثار ادبی،بدون توجه به عناصر خارج از متن است.
امّا برخلاف فرمالیسمهای روسی که تنها شکل اثر را مدّنظر قرار میدهند و توجّهی به معنا ندارند،منتقدین نقد نو آمریکایی علاوه بر در نظر گرفتن شکل و ساختار اثر،به معنا نیز توجه دارند و در اصطلاح به دنبال معنایی منسجم و یا یگانگی (Unity) در متن ادبی هستند و این همان تفاوت ظریف بین این دو رویکرد ادبی است.
ریچاردز نیز یکی از این تأثیرات بر نقد نو است که نقد علمی (Practical Criticism) را مطرح میکند.
این روش نقد ادبی، یکی از اولین روشهای نقد و بررسی آثار ادبی است که نگاهی علمی و تحلیلی به آنها دارد.
نخستین ویژگیای که باید نقد و بررسی شود، شکل و ساختار این شعر است.
کلمات در این شعر به گونهای زیبا به کار گرفته شدهاند و نابترین معنای برای آنها در نظر گرفته شده است؛بهگونهای که معنی آنها نو و نیمایی شده است.