خلاصه ماشینی:
"«مرجان اهل نکاست»(ص 16)؛و حضور غایبش باعث میشود راوی شوهر و پسر«پانزده سالهاش»(ص 18)را-که اصلا شبیه یک پسر پانزده ساله نیست و حرفها و رفتارش خیلی کودکانهتر به نظر میرسد- رها کند و برود نکا،سراغ کسوکار مرجان؛تا بفهمد چه شد که این «دختر بچهء شانزده ساله»(ص 20)کارش به چنین جایی کشید؟ رؤیا و دوستش گیتی،روزنامهنگارند و اهل شعر و داستان.
گرچه آن ترجیعبند«دیوار»به نظر میرسد قرار بوده این روایت دور و دراز را تقطیع کند؛اما آن چیزیکه عملا این کار را میکند،گفتوگوهای میان روایت راوی اول شخصی است که دیدهها و شنیدهها و تصورات و تخیلاتش را،حتی گلایهها و تمایلاتش را، بیهیچ ترتیبی بیان میکند.
نه تنها با دانستههای قبلی و حدس و گمان،آنچه را در غیاب او رخ میدهد روایت میکند،حتی چیزهای بیسابقه و نامعمولی را هم که در جایی دور از چشم و گوش او روی میدهد،ریزبهریز روایت میکند!نمونهاش آن گفتوگوی تلفنی که در صفحههای 101 و 102،میان مادر راوی و فرهومند انجام میشود؛راوی گفتههای هردو طرف خط را کلمه به کلمه نقل میکند؛«هول»شدن خشایار و یخ کردن دستهاش و درد گرفتن سینهاش،و چیزهای دیگری را میداند و میگوید،که یک آدم عادی، اگر هم در محل حضور میداشت،نمیتوانست بداند.
بنابراین،نتیجه میگیریم که راوی این روایت،یک«دانای کل نامحدود»است که معلوم نیست چرا رفته توی جلد راوی اول شخص!مگر اینکه خدای نکرده بگوییم:رؤیا بعدا تمام آنچه را در غیابش رخ داده،جزءبهجزء از دیگران شنیده و در روایتش آورده است:یا اصلا او همانطور که خودش هم به کرات اعتراف میکند یک دروغگوست؛و همه چیز را از خودش درآورده است؛که در این صورت دیگر هیچ ملاک و معیاری برای نقد داستان نخواهیم داشت."