چکیده:
تصویرپردازی از آینده یکی از حوزههای مورد بحث در آیندهنگری است.این حوزه با دو رویکرد القایی و بصیرتبخش انجام میگیرد.تصویرپردازی از آینده را نمیتوان با رویکرد القایی انجام داد،چرا که از مشروعیت برخوردار نمیباشد و در سیر زمان محکوم به شکست است.بنابراین جهت ارائه تصویری عقلایی و منطقی از آینده باید آن را با رویکرد بصیرت بخش دنبال نمود.ازاینرو تنها زمینه قابل اعتنا،آیندهنگری الهی است که منجر به تصویرپردازی بصیرتبخش میشود.ادیان و به ویژه دین اسلام و خصوصا مذهب تشیع، سرشار از تصویرپردازی از آینده است.در قرآن کریم و روایات ائمه(ع)نکات برجستهای در مورد آینده و خصوصیات آن آمده است.در این تحقیق بر آن هستیم تا تصویری روشن از آینده موعود،بر اساس آیات قرآن کریم و روایات ذیل آنها ارائه دهیم.تصویری که بر اساس این تحقیق از آینده موعود ارائه شده،تصویری امیددهنده و روشن از آینده است،تصویری است که بر پیروزی حق بر باطل تأکید داشته و بر اساس گسترش عدل و فراگیر شدن آن ترسیم شده است.
خلاصه ماشینی:
"این سه آیه را مورد بررسی قرار میگیرد: الف: «وعد الله الذین آمنوا منکم و عموا الصالحات لیستخلفنهم فی الأرض کما استخلف الذین من قبلهم و لیمکنن لهم دینهم الذی ارتضی لهم و لیبدلنهم من بعد خوفهم أمنا یعبدوننی لا یشرکون بی شیئا و من کفر بعد ذلک فأولئک هم الفاسقون» «خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام دادهاند وعده میدهد که قطعا آنان را حکمران روی زمین خواهد کرد،همانگونه که به پیشینیان آنها خلافت روی زمین را بخشید و دین و آیینی را که برای آنان پسندیده،پابرجا و ریشهدار خواهد ساخت و ترسشان را به امنیت و آرامش مبدل میکند،آن چنانکه تنها مرا میپرستند و چیزی را شریک من نخواهند ساخت و کسانی که پس از آن کافر شوند،آنها فاسقانند.
همچنین علی بن ابراهیم قمی در تفسیر خود از امام باقر(ع)روایتی نقل میکند که آن حضرت فرمود:«این آیه مخصوص آل محمد(ص)و مهدی(عج)و اصحابش میباشد که خداوند آنها را مالک شرق و غرب زمین میگرداند و خداوند به واسطه آن حضرت و اصحابش دین را ظاهر میکند و بدعتها و باطل را از بین میبرد همان طور که سفیهان حق را از بین بردند،تا آنکه هیچ اثری از ظلم دیده نشود و امربهمعروف و نهیازمنکر میکنند.
برای روشن شدن این مطلب به توضیح علامه طباطبائی در ذیل این آیه اشاره میشود:«دوست داشتن این گروه خدا را،لازمهاش آن است که پروردگارشان را بر هر چیز دیگری غیر خدا که مربوط به خودشان باشد،از قبیل مال و جاه و یا خویشاوند یا غیر آن مقدم بدارند، بنابراین قومی که وعده آمدنشان داده شده،احدی از دشمنان خدای سبحان را دوست نمیدارند و اگر قرار باشد فردی از افراد انسان را دوست بدارند اولیای خدا را به ملاک دوستی با خدا دوست میدارند."