چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگی های روان سنجی نسخه فارسی آزمون یادگیری شنوایی- کلامی ری (RAVLT) در جمعیت سالمندان بود.
روش: 250 سالمند سالم و 100 سالمند مبتلا به دمانس آلزایمر در دامنه سنی 60 تا 80 سال که به روش نمونه گیری طبقه ای- تصادفی برگزیده شده بودند، بر پایه آزمون معاینه مختصر وضعیت شناختی، آزمون یادگیری شنوایی- کلامی ری و معیارهای تشخیصی DSM-IV ارزیابی شدند.
یافته ها: در تعیین روایی همگرا، بین نتایج آزمون ری در چهار مرحله میانگین، یادآوری بی درنگ، یادآوری تاخیری و بازشناسی، و امتیاز زیرآزمون حافظه منطقی وکسلر، همبستگی مثبت معنی دار دیده شد (346/0=r ، 001/0p<). بررسی روایی تفکیکی با مقایسه امتیازات آزمون بین دو گروه سالمندان سالم و مبتلا به دمانس آلزایمر، تفاوت معنی دار یافته های آنها را در کلیه مراحل آزمون نشان داد (001/0p<). با رسم منحنی راک، حساسیت بالای 89% و ویژگی بالای 81% در مراحل مختلف آزمون به دست آمد (001/0p<). به کمک فرمول یو دنس، نقطه برش 5/2 تا 5/6 برای بخش های گوناگون آزمون تعیین گردید.
نتیجه گیری: نسخه فارسی آزمون یادگیری شنوایی- کلامی ری از روایی و پایایی خوبی برخوردار است و با توجه به نقاط برش تعیین شده، می تواند برای ارزیابی و اظهارنظر نسبت به وضعیت حافظه کوتاه مدت و عملکرد یادگیری در سالمندان، و شناسایی افراد مبتلا به دمانس آلزایمر به کار برده شود.
خلاصه ماشینی:
"ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسیآزمون یادگیری شنوایی-کلامی ری در سالمندان دکتر زهرا جعفری1،دکتر فیلیپ اشتفان موریتس2،دکتر طاهر زندی3،دکتر احمد علی اکبری کامرانی4،سعید ملایری5 eht fo noisreV naisreP fo seitreporP cirtemohcysP ylredlE eht gnoma(TLVAR)tseT gninraeL labreV-yrotiduA yeR 4ireylaM deeas,3inarmaK irabkailA damhA,2idnaZ rehaT,1ztiroM neffets pilihP,*irafaJ arhaZ چکیده {IBحدف:هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخهفارسی آزمون یادگیری شنوایی-کلامی ری (TLVAR) در جمعیتسالمندان بود.
نتیجهگیری:نسخه فارسی آزمون یادگیری شنوایی-کلامی ری از روایی و پایایی خوبی برخوردار است و با توجه به نقاطبرش تعیینشده میتواند برای ارزیابی و اظهار نظر نسبت به وضعینحافظه کوتاهمدت و عملکرد یادگیری در سالمندان و شناسایی افرادIB} (به تصویر صفحه مراجعه شود)(1)دکترای نوروساینسشناختی،استادیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی،مرکز تحقیقات مسایل اجتماعی روانی سالمندان.
هم(1)- kazeL (2)- noseiwoH (3)- mgniroL (4)- celaM (5)- nospmohT (6)- grebneohcS (7)- yromem evitaralced (8)- tcideneB (9)- nelterhcS (10)- regninorG (11)- tdnarB (12)- tseT gninraeL labreV-yrotiduA yeR (13)- tseT gninraeL labreV snikpoH (14)- tseT gninraeL labreV ainrofilaC (15)- tseT gnidnimeR evitceleS ekhcsuB (16)- tdimhcS (17)- gnidocne (18)- noitadilosnoc (19)- egarots (20)- laveirter (21)- yromem deyaled (22)- noitingocer (23)- sinisseM (24)- anokasT (25)- ikafelaM (26)- soluoposanahtapaP (27)- tslE reD naV (28)- letxoB naV (29)- nelekuerB naV (30)- sottaM (31)- ittozraB (32)- oluigraG (33)- attoraM (34)- ihcsedeT (35)- oninnaZ &%06014RVRG060G% اکنون،آزمون ری به نه زبان در دسترس است که در بیشترآنها ساخت آزمون،بر پایه کارهای لزاک و همکاران(2004)انجام شده است.
به طور کلی بررسی حاضر نشان داد که نسخه فارسی TLVAR از روایی و پایایی خوبی برخوردار است و با توجهبه نقاط برش تعیین شده در مراحل گوناگون اجرای آن،میتواند برای ارزیابی و اظهار نظر نسبت به وضعیت حافظهکوتاهمدت و توان یادگیری در سالمندان و شناسایی افرادمبتلا به دمانس آلزایمر به کار گرفته شود."