چکیده:
این مقاله،سنخشناسی و وجوه تمایز قصص قرآنی و واژگان مرتبط با آن، مانند خبر و حدیث را از برخی ژانرهای روایی از قبیل افسانه،اسطوره و گزارشهای تاریخی بررسی و تحلیل میکند.برایناساس ابتدا به لزوم تبارشناسی این ژانرها اشاره میشود و سپس،تبار واژگان اصلی مرتبط با واژهء قصص قرآنی در پرتو اشاره به آیات و منابع معتبر بررسی میشود.همچنین نویسنده در ادامه،به سنخشناسی وجوه تمایز قصص قرآنی از افسانه،اسطوره، قصهء عامیانه و گزارشهای تاریخی میپردازد.با این توجه انواع قصص قرآنی گرچه در نقل داستان و در داستانپردازی ممکن است با اینگونه ژانرهای روایی مرز مشترک جزیی پیدا کنند،یک نکته مسلم است و آن اینکه این داستانها از هر سنخی باشند،از جانب خداوند بر قلب پیامبر وحی شده است،پس امکان ناراست و خرافی بودن آنها به تمامی منتفی است.
The present article is a study and analysis of typology of Quranic narratives، and their distinctive features making them different from some narrative genres such as legends، myths، and historical reports. At first، the genealogy of these genres is presented، and then، referring to the verses (Ayahs) and reliable sources، the etymology of the words related to the Quranic narratives is investigated. The writer goes on with the typology of Quranic narratives، and the features distinguishing them from legends، myths، and historical reports. Although Quranic narratives may have some elements of storytelling، common to such genres، one thing is for sure: no matter what type they are، they were divinely revealed to the heart of the Prophet. Therefore، the idea of being false or superstitious is totally rejected.
خلاصه ماشینی:
درعینحال که هرکدام هم تشخص و هم فردیت هویتساز ویژه خود را دارند ولی در داوران این شماره دکتر ابو القاسم اسماعیلپور/استاد دانشگاه شهید بهشتی دکتر حسین رزمجو/استاد دانشگاه فردوسی مشهد دکتر کوروش صفری/استاد دانشگاه علامه طباطبایی دکتر سعید بزرگ بیگدلی/دانشیار دانشگاه تربیتمدرس دکتر محمد پارسانسب/دانشیار دانشگاه تربیتمعلم دکتر خلیل پروینی/دانشیار دانشگاه تربیتمدرس دکتر احمد تمیمداری/دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی دکتر احمد خاتمی/دانشیار دانشگاه شهید بهشتی دکتر حسینعلی قبادی/دانشیار دانشگاه تربیتمدرس دکتر مجتبی منشیزاده/دانشیار دانشگاه شهید بهشتی دکتر مهدی نیکمنش/دانشیار دانشگاه الزهرا(س) دکتر ناصر نیکوبخت/دانشیار دانشگاه تربیتمدرس دکتر نگار داوری اردکانی/استادیار دانشگاه شهید بهشتی دکتر فاطمه راکعی/استادیار دفتر برنامهریزی و تألیف کتب درسی دکتر مریم شعبانزاده/استادیار دانشگاه سیستان و بلوچستان دکتر قدرت الله طاهری/استادیار دانشگاه پیام نور دکتر مریم عاملی رضایی/استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی دکتر حمید عبد اللهیان/استادیار دانشگاه اراک دکتر عسگر عسگری حسنکلو/استادیار دانشگاه تربیتمعلم دکتر علیرضا فولادی/استادیار دانشگاه کاشان دکتر مصطفی گرجی/استادیار دانشگاه پیام نور دکتر زینب محمد ابراهیمی/استادیار دانشگاه شهید بهشتی دکتر گلناز مدرسی قوامی/استادیار دانشگاه علامه طباطبایی دکتر مرتضی منطقی/استادیار دانشگاه تربیتمعلم دکتر محمد رضا نصراصفهانی/استادیار دانشگاه اصفهان دکتر عبد الله نصری/استادیار دانشگاه علامه طباطبایی دکتر حسین هاجری/استادیار سمت زهرا حیاتی/دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیتمدرس فهرست سخن دبیر الف سنخشناسی و وجوه تمایز قصص قرآنی 1 ابو الفضل حری مولوی و میل به«جاودانگی»در مثنوی معنوی 29 منصور پیرانی خاستگاه اطوار و سرشت انسان در مثنوی 49 بخشعلی قنبری تاج المآثر و کشف ابیاتی فراموششده از چند دیوان 75 طاهره خوشحال دستجردی/غلامحسین شریفی ولدانی/مهدی فاموری/علیرضا شادآرام بومیگرایی و تأثیر آن بر ادبیات داستانی معاصر ایران(1357-1320)95 علیرضا صدیقی طبقات طبیعی در واکههای زبان فارسی 117 عالیه کرد زغفرانلو کامبوزیا/بهرام هادیان جلوهها و کارکردهای نمود فعل در زبان فارسی 145 مریم مجیدی بررسی ریشهشناختی دو جاینام در استان همدان(نهاوند و آدارپانا)159 محمد مهدی احدیان تلفن همراه بهعنوان رسانه مکتوب:مطالعهای گفتمانی از متون طنز پیام کوتاه فارسی 175 بهروز محمودی بختیاری/آرزو آدیبیک راهنمای تدوین و ارسال مقالههای علمی-پژوهشی شرایط ارسال مقاله مقاله به زبان فارسی یا انگلیسی بوده،قبلا در جایی چاپ نشده باشد.