چکیده:
سورهی مبارکهی یوسف نمونهی ک املی از کتابی جامع در انسانشناسی است.در این پژوهش رؤیا و شخصیت براساس تفسیر سورهی مبارکهی یوسف علیه السلام در کشف الاسرار میبدی تحلیل شده و به استناد نتایج آن،دو مکتب روان شناسی تجربهی هوشیار و روانکاوی بهطور کلی و برخی موضوعات فرعی مانند روانشناسی کودک و نوجوان،روانشناسی پیری و روانشناسی اجتماعی-که هرکدام به فراخور خویش دانشهایی گسترده هستند-نقد و بررسی شدند.
خلاصه ماشینی:
"در این پژوهش رؤیا و شخصیت براساس تفسیر سورهی مبارکهی یوسف علیه السلام در کشف الاسرار میبدی تحلیل شده و به استناد نتایج آن،دو مکتب روان شناسی تجربهی هوشیار و روانکاوی بهطور کلی و برخی موضوعات فرعی مانند روانشناسی کودک و نوجوان،روانشناسی پیری و روانشناسی اجتماعی-که هرکدام به فراخور خویش دانشهایی گسترده هستند-نقد و بررسی شدند.
از رؤیا،در متون اسلامی به محاکات النفس نیز تعبیر شده است و این اگر در بیداری صورت گیرد در اصطلاح ویلهلم وونت،بانی روانشناسی تجربی،همان تجربهی هوشیار است که نمونهی آن را در تفسیر کشف الاسرار،به فراوانی می یابیم از جمله،علت طولانیشدن مدت زندانی یوسف:«یوسف اختیار زندان کرد،لاجرم او را با اختیار خود فرو گذاشتند تا روزگار دراز در زندان بماند و نتیجه آن زندان که خود خواست این بود که گفت:اذکرنی عند ربک تا رب العالمین او را عتاب کرد گفت:...
در تحلیل رؤیای پادشاه مصر،از جمله این نکات قابل بررسی است: 1-ارتباط وجدان شغلی پادشاه با دلمشغولی وی یا مسأله تأمین آذوقهی مردم 2-سابقهی قحط سالی در مصر 3-ارتباط گاو با شخمزدن زمین کشاورزی 4-تبدیل گاوهای فربه خوشخوراک به گاوهای لاغر بیعلف در اثر قحطی پس پیشینهی رؤیا از یک طرف و احتمال حوادث قحط سالی از طرف دیگر، رؤیای ملک را اضغاث احلام نساخت و حضرت یوسف(ع)به علم لدنی که در هیچ مکتب و مدرسهای جز در مکتب توحید فرا نگرفته بود،حقایق آینده را که در عالم وقوع ثبت گردیده بود،در مرحلهی ظهور پیشبینی کرد."