چکیده:
ارتقاء آموزش زبان و پس آنگاه ارزیابی آن،نیازمند تغییر بنیادی در نگرش استادان و نیز فراگیران در زمینهء شیوههای جدید آموزش و ارزیابی است و هیچ تغییری در این گسترهها بدون به وجود آمدن اعتقاد نسبت به کارآمدی شیوههای جدید و نیز وجود تمایل و انگیزه میان استادان و فراگیران برای عملی کردن آن تغییرات و شیوهها امکانپذیر نیست.پژوهش حاضر با هدف بررسی معلمان ایرانی زبان خارجی،در زمینهء بکارگیری شیوهای جدید از سنجش به نام خود ارزیابی (Self Assessment) طراحی شده است.برای تحقیق این هدف پرسشنامهای به 32 تن از استادان زبان تمام وقت و حق التدریسی دانشگاهها داده شد.این پرسشنامه که توسط نویسندگان این مقاله تنظیم شده بود،نگرش استادان را مورد پرسش قرار میداد.این استادان به تدریس زبانهای انگلیسی،آلمانی،ایتالیایی،و اردو اشتغال دارند و به استادان با تجربه،با سابقهء تدریس 10 سال به بالا،و استادان جوان،با سابقهء تدریس کمتر از 5 سال،تقسیم شدند،نتایج به دست آمده حاکی از آن بود که استادان زبان نسبت به عملی بودن شیوههای جدید سنجش به طور عام و خودارزیابی به طور خاص نگرش منفی دارند.همچنین مشاهده شد که این قضیه بین استادان با تجربه جدیتر بوده و نوعی وابستگی شدیدتر نسبت به شیوههای متداول در آنها وجود دارد.اگرچه استادان جوان تا حدودی با شیوههای جدید آشنایی دارند،این آشنایی ناگزیر منجر به استفاده از این شیوهها نمیشود.در توضیح این حالت میتوان گفت استادان بر این باورند که سپردان اختیار سنجش به فراگیران،از قدرت و نفوذ آنان در کلاس میکاهد.
خلاصه ماشینی:
"سؤالهای فراروی این تحقیق عبارتند از: 1-آیا استادان با شیوههای جدید آزمون آشنایی دارند و تا چه میزان آنها را کاربردی میدانند؟ 2-مهمترین نقش استاد در کلاس از نظر استادان چیست؟ 3-استادان معمولا از چه شیوه و چه نوع آزمونهایی استفاده میکنند؟ 4-نقاط مثبت و منفی خودارزیابی چیست؟ 5-از دیدگاه استادان،آیا زبانآموزان ایرانی قدرت خودارزیابی را دارند(و در صورت مثبت بودن پاسخ)چه درصدی از نمرهء کلاس را میتوان به خودارزیابی اختصاص داد؟2-روش تحقیق 2-1-شرکتکنندگان 32 نفر از استادان زبانهای آلمانی،اردو،اسپانیایی،انگلیسی،ایتالیایی،روسی و فرانسه از اعضای هیئت علمی و یا استادان پارهوقت دانگشاهها در این تحقیق شرکت کردند.
این گزینهها به ترتیب عبارت بودند از: -گزینه ب:در اختیار گذاشتن یک مدل صحیح از کاربرد زبان -گزینه ج:جواب دادن به سؤالهای فراگیران زبان -گزینه د:تصحیح اشتباهات فراگیران زبان -گزینه ه:کمک به فراگیران در کشف شیوههای مؤثر یادگیری -گزینه و:انتقال مهارتها و دانش به فراگیران -گزینه ز:تحقیق شیوهء تدریس با نیازهای فراگیران جدول شمارهء ا:نظر استادان در خصوص نقش استاد در کلاس (به تصویر صفحه مراجعه شود) دیدگاه استادان دربارهء مهمترین نقش معلم در کلاس،باتوجه به سالهای تجربه،متفاوت بود.
همچنین نشان داده شد که این بیشتر استادان مجرب بودند که با شیوههای جدید تدریس و آزمون ناآشنا بودند جالب این بود که استادان جوان علیرغم آشنایی با شیوههای جدید تدریس و آزمون و نیز حتی علیرغم کاربرد شیوههای جدید آموزش زبان در کلاسهایشان،همچنان از شیوههای متداول و سنتی آزمون زبان نظیر تستهای چهار گزینهای و پر کردن جای خالی برای سنجش یادگیری زبانی زبانآموزان خود استفاده میکنند."