چکیده:
توسعهء دورههای آموزش فارسی به غیر فارسیزبانان و تدوین کتابهای مختلف آموزشی مرتبط در این زمینه،تحولی فرهنگی است که با وجود آثار مثبت آن کاستیهایی را نیز به همراه دارد.مهمترین این نقصها گسترهء آزمونسازی زبان و بهویژه نبود آزمون بسندگی زبان فارسی است.این مقاله به تعریف و اهمیت آزمونسازی زبان و ارتباط آن با دورههای آموزش زبان فارسی پرداخته است.در این پژوهش ضمن ساخت یک نمونهء آزمون بسندگی زبان فارسی با تأکید بر آزمونهای شنیدن،خواندن و دستور، روایی و پایانی آزمون سنجیده شد.برای روایی سنجی آزمون،از فرایندی دو مرحلهای،شامل تحلیل دادههای بازنگری سه دانشجوی خارجی دورهء دکتری زبان و ادبیات فارسی و بهرهگیری از نظریهء بحث در سنجش روایی بهره گرفته شد.پایانی آزمون نیز به شیوهء آلفا کرونباخ محاسبه شد.نویسنده همچنین به دلیل ابعاد مهم و تأثیرگذار آزمون در قلمرو سیاسی و فرهنگی کشور،به تولید و روایی سنجی آزمون ملی بسندگی زبان فارسی توجه کرده است.
خلاصه ماشینی:
"طراحی و روایی سنجی آزمون بسندگی زبان فارسی بهزاد قنسولی* دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد،ایران (تاریخ دریافت:10/6/88،تاریخ تصویب:12/2/89)چکیده توسعهء دورههای آموزش فارسی به غیر فارسیزبانان و تدوین کتابهای مختلف آموزشی مرتبط در این زمینه،تحولی فرهنگی است که با وجود آثار مثبت آن کاستیهایی را نیز به همراه دارد.
نویسنده همچنین به دلیل ابعاد مهم و تأثیرگذار آزمون در قلمرو سیاسی و فرهنگی کشور،به تولید و روایی سنجی آزمون ملی بسندگی زبان فارسی توجه کرده است.
چارچوب مفهومی فولچر و دیویدسون در زیر چنین آمده است: (به تصویر صفحه مراجعه شود) چارچوب اساسی فرایند بحث در سنجش روایی براساس مدل فولچر و دیویدسون(2007) برای فم بهتر این چارچوب،باید مفاهیم فوق تعریف شوند.
اگر بخواهیم از این چارچوب مفهومی برای سنجش روایی آزمون بسندگی استفاده کنیم، باید گفت که دادههای مرتبط در این آزمون به اطلاعات برگرفته از مهارتهای مورد سنجش اشاره دارد.
بخشی از پروتکل بازنگری رویکرد دانشجوی اهل کرهء جنوبی و دانشجوی دوره دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد به شرح زیر است: «این امتحات برای من سخت بود.
بهاینترتیب میتوان تشخیص داد که آیا آزمون طراحی شده با اهداف واقعی آن سنخیت و ارتباط دارد یا نه و این اگرچه تمام تلاش ما برای سنجش روایی یک آزمون نیست،اما تصویری دیگر از فرایند روایی سنجی را ایجاد میکند که از طریق روشهای کمی امکانپذیر نیست.
برگزاری آزمون بسندگی زبان فارسی در زمانهای مختلف،در نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف،موجب تحرکات بیشتر فرهنگی و سیاسی و در نتیجه تقویت جایگاه ایران اسلامی در عرصهء بینالمللی میشود،امری که در سند چشمانداز توسعهء بیست سالهء کشور مورد توجه قرار گرفته است."