چکیده:
در این مقاله،ضمن بررسی ترافیک بار در کشور و تعیین زوج مسیرهای مهم از نظر جابهجایی بار و مصرف سوخت،توجیهپذیری سرمایهگذاری در مسیر تهران-بندرعباس به صورت دو خطه شدن مسیر ریلی در طول 1152 کیلومتر به روش هزینه-فایده،از لحاظ مالی و اقتصادی مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است.
هزینههای طرح در طول 26 سال دوران احداث و بهرهبرداری شامل هزینهی سرمایهگذاری اولیه و هزینهی تآمین ناوگان و هزینههای دوران بهرهبرداری و درآمدها شامل درآمد ناشی از حمل بار و منافع ملی،همچون کاهش مصرف انرژی،افزایش ایمنی،کاهش استهلاک ناوگان و کاهش آلودگیهای زیستمحیطی به ازای میزان ترافیک منتقل شده از جاده به راهآهن است. ارزش فعلی خالص و نرخ بازدهی داخلی به عنوان شاخصهای اصلی اقتصادی طرحاند و نرخ تنزیل موردنظر 11%در نظر گرفته شده است.براساس میزان ترافیک پیشبینی شده و هزینهها و درآمدهای طرح در طول دوران احداث و بهرهبرداری،سرمایهگذاری در احداث محور از لحاظ مالی توجیهپذیر نیست،اما از نظر اقتصادی توجیهپذیر است.
طبقهبندی :JEL D61,O32,Q40,Q43
خلاصه ماشینی:
"با تأیید آمار و ارقام در این پژوهش،مشخص میشود که مسیر تهران-بندرعباس در جاده و ریل پرمصرفترین،پرترددترین و پرترافیکترین مسیر باری کشور است، (جدول 1)،بنابراین با تعیین این مسیر و برآورد درآمدها و هزینهها تلاش میکنیم که از دیدگاه یک شرکت خدمات انرژی به مطالعهی صرفهجویی انجام گرفته با انتقال بار جاده به ریل در مسیر مورد مطالعه پردازیم و نشان میدهیم که آیا میتوان با یک ارزیابی اقتصادی با توجه به صرفهجویی انجام گرفته،دو خطه کردن ریلی مسیر مورد مطالعه را بررسی کرد.
جدول 1-میزان کالای ورودی و خروجی استان تهران در طی سالهای(86-1376)-واحد(هزار تن) (به تصویر صفحه مراجعه شود) ماخذ:ده سالنامهی آماری جادهای(85-1376)و سالنامهی آماری حملونقل جادهای 1386 پس از تعیین هزینهها و درآمدهای طرح دو خطه کردن راهآهن تهران-بندرعباس و ریز اقلام آنها از دیدگاه بنگاه و اقتصاد ملی(جداول 2 تا 11)،در این بخش به ارزیابی مالی اقتصادی طرح با استفاده از نرمافزار پرداخته و خروجیهای نرمافزار را مورد بررسی قرار میدهیم.
ماخذ:محاسبات تحقیق جدول 7-هزینه استهلاک سالانه ناوگان جادهای و ریلی در سال 1385 (به تصویر صفحه مراجعه شود) ماخذ:سالنامههای اماری حملونقل جادهای و راهآهن جدول 8-هزینههای خارجی تولید آلایندههای زیستمحیطی زیربخشهای جاده و ریل ارقام میلیون ریال (به تصویر صفحه مراجعه شود) ماخذ:مطالعات توجیه فنی اقتصادی محور راهآهن تهران-همدان 82 جدول 9-کل هزینهها و درامدهای طرح در طول دوران بهرهبرداری در سناریوی دو ارقام به میلیون ریال (به تصویر صفحه مراجعه شود) ماخذ:محاسبات تحقیق *تذکر:ستون جمع درآمدها،مربوط به درآمدهای تحلیل اقتصادی و ستون درآمدها مرتبط با درآمدها در تحلیل مالی است."