چکیده:
پژوهش حاضر با استفاده از روش پیمایشی،نیازهای اطلاعاتی دانشجویان کارشناسیارشد و دکتری دانشکدههای کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران را مورد مطالعه قرار میدهد. هدف اصلی این پژوهش،تعیین نیازهای اطلاعاتی جامهء پژوهش و میزان برآورده شدن این نیازها از طریق کتابخانهء دانشکدههای فوق بوده است.نتایج،نشان میدهند مهمترین انگیزه از جستجو،روزآمد کردن اطلاعات تخصصی و حرفهای است.بیشترین درصد دانشجویان (4/81 درصد)برای تأمین نیازهای اطلاعاتی خود از نتایج پژوهشهای تجربی استفاده میکنند.6/80 درصد دانشجویان از میان انواع منابع اطلاعاتی،کتابها و نشریات تخصصی را برای دستیابی به اطلاعات به کار میبرند.دانشجویان،همچنین از طریق ابزار کاوش گوگل نیازهای اطلاعاتی خود را برآورده میسازند و یافتهها بیان میدارد که بیش از 75 درصد دانشجویان در تأمین نیازهای اطلاعاتی خود از وب استفاده میکنند.کمبود منابع و امکانات از اهم موانع در دسترسی به اطلاعات محسوب میگردند.
خلاصه ماشینی:
">مطالعهء نیازهای اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکدههای کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران و میزان برآورده شدن این نیازها از طریق کتابخانهء دانشکدههای فوق فرشته ملکیان1 چکیده پژوهش حاضر با استفاده از روش پیمایشی،نیازهای اطلاعاتی دانشجویان کارشناسیارشد و دکتری دانشکدههای کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران را مورد مطالعه قرار میدهد.
همچنین، این پژوهش درصدد رسیدن به اهدافی است که عبارتند از: -تعیین انگیزه و هدف دانشجویان از جستجوی اطلاعات،و آگاهی از نیازهای اطلاعاتی آنها، -تعیین شیوههای برآورده شدن نیازهای اطلاعاتی، -تعیین میزان نقش کتابخانههای دانشکدهای در برآوردن نیازهای اطلاعاتی، -تعیین نارساییها و موانع موجود در استفاده از منابع اطلاعاتی و -تعیین نظرها و پیشنهادهای دانشجویان در جهت بهینه کردن روشهای تأمین نیازهای مطالعاتی.
توزیع فراوانی انواع نیازهای اطلاعاتی در جامعهء پژوهش (به تصویر صفحه مراجعه شود) -به منظور تعیین میزان استفاده از انواع منابع اطلاعاتی از سوی دانشجویان،در پرسشنامهء این پژوهش از دانشجویان خواسته شد که منابع اطلاعاتی را که مورد استفاده قرار میدهند و جهت دستیابی به اطلاعات موردنظر خود بیشتر مفید واقع میگردند،مشخص سازند.
نارساییها و موانع موجود در استفاده از منابع اطلاعاتی چنانچه نمودار 1 نشان میدهد کمبود منابع اطلاعاتی،امکانات و تجهیزات لازم و پس از آن عوامل اقتصادی از اصلیترین موانع در دسترسی به منابع اطلاعاتی برای دانشجویان محسوب میگردد و عدم همکاری کتابداران، موجب نارضایتی کمترین درصد دانشجویان است، نظرها و پیشنهادهای دانشجویان درخصوص بهبود وضعیت در بررسیهای به عمل آمده،نظرها و پیشنهادهای ارائه شده از جانب دانشجویان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت."