چکیده:
همراه شدن با فنآوریها،شغل و حرفهء کتابداری را دچار دگرگونی کرده است.کتابداران به عنوان فراهمآورندگان اطلاعات در محیط جدید شناخته میشوند.اطمینان از توانمندی کتابداران و اعتماد به آنان دریافتن اطلاعات،ضمن تغییر نگرش هر کاربر،عاملی بسترساز برای نفوذ کتابدار و کتابداری در هر زمان و مکانی که حضورش مؤثر و مفید است،میباشد. بررسی پیمایشی عوامل تحولساز این تغییر نگرش در مرکز اطلاعرسانی مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فنآوری نشان داد که کاربران ضمن اعتماد به کتابداران متخصص و اطمینان به توانمندی آنان،نگرشی مثبت به رشتهء کتابداری دارند.کاربران،همچنی اثر حضور فنآوریها(اعم از سختافزاری،نرمافزاری و محیط متفاوت و دیجیتالی مرکز در تقابل با سایر محیطهای سنتی کتابخانه)را عامل مهمی در تغییر نگرش خود بیان کردند.آنان اظهار داشتند که با مراجعه به مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فنآوری نگرشی مثبتتر از گذشته نسبت به این رشته پیدا کردند.نتایج،همچنین نشان داد که بین کاربران با تحصیلات مختلف، کاربران با جنسیتهای متفاوت و کاربران از دانشگاههای سراسری،آزاد اسلامی،پیامنور و علمی-کاربردی تفاوت معنیداری در نگرش به رشتهء کتابداری وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
"در مجموع و در پاسخ به سؤال اول پژوهش مبنیبر اثرگذاری استفاده از فنآوریها در تغییر نگرش کاربران نسبت به شکل کتابداری نتایج زیر به دست آمد: در مجموع 9/61 درصد از کاربران معتقدند استفاده از فنآوریها توسط کتابداران در کتابخانه تأثیر زیاد و بسیار زیادی در تغییر نگرش مثبت آنها نسبت به شغل کتابداری دارد،تنها 9/6 درصد عقیدهء عکس این مسئله را دارند.
توزیع فراوانی میزان اثرگذاری استفاده از فنآوریها در تغییر نگرش کاربران (به تصویر صفحه مراجعه شود) سؤال دوم:آیا حضور کتابداری متخصص و آموزشدیده در مرکز،در ایجاد نگرش مثبت کاربران نسبت به رشتهء کتابداری و کمک به کاربران مؤثر است؟ در پاسخ به این سؤال،نتایجی به شرح زیر حاصل شد:بیش از 79 درصد از کاربران توانایی کتابداران را در کمک به کاربران برای بازیابی اطلاعات،زیاد و بسیارزیاد دانستند، درحالیکه هیچ فردی گزینهء کم را انتخاب نکرد.
توزیع فراوانی اثر حضور کتابداران در تغییر نگرش کاربران و کمک به آنها (به تصویر صفحه مراجعه شود) سؤال سوم:آیا کاربران به کتابداران برای تأمین نیاز اطلاعاتیشان اعتماد دارند؟ برای پاسخ به این سؤال،پرسشی در پرسشنامه مطرح گردید که نشان داد 7/70 درصد از کاربران بسیارزیاد و زیاد به کتابداران اعتماد دارند،تنها 2/3 درصد از کاربران،اعتماد کمی به کتابداران دارند.
توزیع فراوانی میزان تغییر در نگرش کاربران بعد از مراجعه به مرکز (به تصویر صفحه مراجعه شود) براساس نتایج به دست آمده تعداد افرادی که با مراجعه به کتابخانهء منطقهای نگرش مثبتی نسبت به رشته پیدا کردهاند،نزدیک به سه برابر شده است.
البته نتایج آزمون تی و تحلیل واریانس یکطرفه در مورد این سؤال نشان داد که بین هیچ یک از متغیرهای مستقل مورد بررسی (جنسیت،مقطع و دانشگاه محل تحصیل)و نگرش آنها نسبت به شغل و رشتهء کتابداری تفاوت معنیداری وجود ندارد."