چکیده:
امروزه در نظر گرفتن میزان اطلاعات و دانش به عنوان قدرت برای یک کشور،امری بدیهی است.افراد یک جامعه،به ویژه کسانی که در رشد جامعه نقش اساسی دارند،باید آموزش داده شوند تا بدانند که اطلاعات چیست،چه ارزشی در توسعه دارد،چگونه میتوان آن را به دست آورد و به صورت مؤثر از آن استفاده کرد.سواد اطلاعاتی،توانایی شناسایی درست منابع اطلاعاتی،توانایی دسترسی به آنها و توانایی استفادهء هدفمند از آنهاست.با ظهور روزافزون دانشگاههای مجازی و ارائهء آموزشهای از راه دور توسط دانشگاهها تمایل کاربران نیز به دسترسی به منابع الکترونیکی در حال افزایش است.همکاری کتابداران با استادان دانشگاههای مجازی بسیار ضروریتر از قبل مینماید و کتابداران باید بدانند که وب و دنیای مجازی،محیط جدید فعالیت ایشان است.در تحقیق حاضر با استفاده از استانداردهای سواد اطلاعاتی به بررسی وضعیت سواد اطلاعاتی دانشجویان آموزشهای مجازی دانشگاه شیراز پرداخته شده است.نتایج نشان داد که وضعیت سواد اطلاعاتی این دانشجویان در سطح مطلوبی قرار ندارند.بنابراین،ارائهء راهکارهایی نظیر ایجاد آموزش مجازی سواد اطلاعاتی و افزودن آموزش سواد اطلاعاتی به عنوان درسی پایه مخصوصا برای دانشجویان مجازی اشاره شده است.
خلاصه ماشینی:
"اطلاعاتی به بررسی وضعیت سواد اطلاعاتی دانشجویان آموزشهای مجازی دانشگاه شیراز
نتایج نشان داد که وضعیت سواد اطلاعاتی این دانشجویان در سطح
بنابراین،ارائهء راهکارهایی نظیر ایجاد آموزش مجازی سواد اطلاعاتی
و افزودن آموزش سواد اطلاعاتی به عنوان درسی پایه مخصوصا برای دانشجویان مجازی
آموزش صحیح نحوهء اطلاعیابی یکی از ضروریات عصر جدید اطلاعاتی است.
حالی است که ظهور انواع منابع اطلاعاتی به
آموزشی دانشگاه باید مشکل از استادان و کتابداران باشد،یعنی آموزش به صورت یک
سواد اطلاعاتی برای دانشجویان دانشگاه
آموزش مهارتهای سواد اطلاعاتی به جامعهء
سواد اطلاعاتی دانشجویان کارشناسی ارشد
پژوهشهای زیادی در زمینهء سنجش سواد اطلاعاتی دانشجویان،استادان دانشگاه و دیگر
ایجاد آموزش مجازی سواد اطلاعاتی تاکنون
ایجاد آموزش سواد اطلاعاتی در اینترنت»
اطلاعاتی در برنامههای درسی این دانشگاه است.
مفیدی را برای آموزش مجازی سواد اطلاعاتی
یک طرح آموزش مجازی سواد اطلاعاتی در
رابط کابر برنامهء آموزش مجازی سواد اطلاعاتی کتابخانهء دانشگاه استنفورد
آموزش مجازی سواد اطلاعاتی شد.
آموزش مجازی سواد اطلاعاتی شد.
فنی این مدل آموزش مجازی سواد اطلاعاتی
دورهء کارشناسی با میزان سواد اطلاعاتی وجود
رابطه با سواد اطلاعاتی معنادار بوده است.
خدمت اطلاعاتی است که از جانب دانشگاه به
مطلب است که چنانچه این دانشگاه اقدام به
نمودار 2-توزیع فراوانی جامعهء آماری در مورد نیاز به کمک کتابداران در بازیابی اطلاعات ارائهء خدمات کتابخانهای و اطلاعاتی دیگر نماید،
یک دورهء آموزشی مجازی سواد اطلاعاتی به
باید از سطح سواد اطلاعاتی بالاتری نسبت به
گرفتن این مسئله که نحوهء آموزش مجازی نیز
میزان سواد اطلاعاتی این دانشجویان متوسط
و جالب توجه این است که اکثریت آنها نیاز"