خلاصه ماشینی:
"موضوع این نمایشگاه همچنان چهره و رفتارهای ساده مردم معمولی است:«اینها برایم چهرههای ساده زندگی بودند که در پس خود معانی بیشتری برای گفتن داشتند.
موضوع بیشتر تابلوهای او مناظر سادهای است که هرکس و از جمله نقاش در زندگی روزانه خود به آنها برمیخورد،و اگر مثل"گیزلا"،مجارستانی باشد و در ایران زندگی کند،آنچه از این مناظر در خاطرش میماند و متأثرش میکند چیزهایی است چون منظره"سیزده بدر""کت شلواری"،"کله پز"،"لوطی عنتری"،"صحرا"و"نوروز".
"گیزلا سینایی"برای القای حس گذشت زمان،قدمت و اضمحلال در آثارش،روش کار خود را به این ترتیب شرح میدهد:«ابتدا طرح موردنظرم را بهطور کامل و با جزییات میکشم،سپس شروع به پاک کردن برخی از قسمتها میکنم،تا آنجا که فقط آنچه مناسب گفتار من است باقی بماند.
«اول بار که به قشم و بندر عباس سفر کردم(8731)،وقتی که زنان بندر را با ماسک و لباسهای زیبایی که بر تن داشتند دیدم،به نظرم مانند پریهای دریایی رسیدند که به ساحل آمدهاند،و این تصاویر باز هم گذشته و حال را برای من مطرح کردند،منتها با آدمهای زنده؛چون این ماسکها و چشمهایی که در پشت آنها قرار گرفته و راز و رمزی که با خود داشتند،برای من گذشته"را که در"حال"همچنان جاری است،تداعی کردند.
41» "پریس تنظیفی"هم در این باره نوشته است:«پیراهنی که"گیزلا وارگا سینایی"خلق کرده است،یک ساختار دیداری در برابر دید مخاطب ارائه میکند که هرچند بیشباهت به آثار"هنرمندان ساختارگرا" (constructivist) نیست،اما در نهاد خود به دلیل وجود نشانههای دیداری بارز،مانند دست نوشتهها و روش استفاده از اشکال هندسی مانند لوزی و مستطیل برای به وجود آوردن این ترکیببندی،آن را با ترکیب بندی"ماندالاها"نزدیکتر میکند."