خلاصه ماشینی:
"بر این اساس«شناخت نیک»که در همه فضایل انسانی وجود دارد صرفا عمل فهم و نایل شدن به یک معرفت ذهنی نیست بلکه تجلی حقیقتی است که به صورت آگاهی در روح آدمی به ظهور میرسد یگر به حق معتقد است که در این صورت حتی اگر مردم بگویند تجربه نشان داده است که شناخت فضیلت و عمل به فضیلت از یکدیگر مستقل و جدا هستند این نافی سخن سقراط و رد اندیشه او نیست،بلکه صرفا حاکی از آن است که«علم حقیقی»نادر است بسیارند کسانی که گمان میبرند دارای علمند ولی در حقیقت هیچ نمیدانند و قبلا گفتیم که سقراط در مسیر تفکر بیش از آنکه با نادانی سر ستیز داشته باشد.
حافظ در مقابل چنین زبانی به نیکویی چنین میگوید: برو به کار خود ای واعظ این چه فریاد است مرا فتاد دل از راه ترا چه افتاده است؟ اما در زبان طنز،آگاهی و وقوفی است که مانع هرگونه ادعای موهوم و تفاخر خیالی میشود و همین امر باعث میشود که زبان طنز زبان تحکم،تسلط،سیطره و همراه با اشراف و چیرگی نباشد و به یک معنا زبان دیالوگ باشد نه مونولوگ و فضای برابری را فراهم آورد نه برتری و خود محوری را سقراط هرگز در موضع محکوم کردن دیگران قرار نمیگرفت و ادعای برتری نمیکرد بلکه با محکوم نمودن خود و اعتراف به جهل و نادانی وارد گفتوگو میشد."