خلاصه ماشینی:
"این بحث باعث میشود که ما به این نتیجه برسیم:به غیر از منابع تاریخی که سرشار از شبهات هستند،دو منبع دیگر برای نگارش سیره میماند که یکی قرآن و دیگری مراجعه مستقیم به احادیث است.
حالا با توجه به این که عموما سیرهنویسها منابع یکسانی در اختیار دارند یا از منبع مشخص برای نگارش سیره استفاده میکنند،چه طور میتوانیم بین سبک سیرهنگاری قدما و سبک سیرهنگاری جدید تفاوتی بگذاریم؟ آیینهوند:این سؤال در واقع چند سؤال بود که در قالب یک سؤال مطرح شد.
سؤال ما در اصل این بود که با توجه به یکسان بودن منابع سیرهنویسی(که گفتید منابع هم تکلیف روشنی دارند و از ابتدای سیرهنویسی برای قدما وجود داشته)،در حال حاضر هم اگر کسی بخواهد سیره بنویسد باز هم باید به همین منابع رجوع کند،در این صورت تفاوت میان سیرهنگاری قدیم و جدید در چیست؟ آیینهوند:منابع موجود از نیمه دوم قرن دوم هجری تا پایان قرن چهارم هجری و اول قرن پنجم هجری را منابع دسته اول میگوییم.
خردنامه وقتی میگوییم معیارهای ما برای تدوین سیره- آن چنانکه قدما رفتار کردند-قرآن، اخبار و کتب دست اول تاریخی است، این به تاریخ مربوط میشود یا به سیره اعم و اخص؟ آیینهوند:در سیره رسول خدا(ص)در حقیقت رأی ما کاربردی و عملی است.
با تمایلی که آنها داشتند اگر بگوییم سیرهنگاری در دوره بنی امیه با یک رویکرد، مربوط به کسانی است که گرایش به دستگاه حکومت داشتند و بعد هم کسانی که در دوره بنی عباس سیره نوشتند با یک گرایش دیگر،این در حقیقت یک نکته افتراق را از دو زاویه باز میکند که به نظرم در بحث تأثیر دارد."