خلاصه ماشینی:
"در انقلاب مشروطه،اقتدار و استبداد شاه درهم شکست؛دیگر او مرجع درست همه امور نبود و انسان عادیای بود که منشأ سلطنتاش نه خداوند بلکه اراده مردم بود؛ چرا که تصمیمات او نیز مانند انسانهای دیگر مشروط بود و شأن مطلقیت نداشت؛زیرا او از حیث بدنمندی شبیه دیگران بود و همه در برابر قانون متساوی الحقوق بودند.
تقی رفعت که اولین تئوریسین شعر نوی ایران و نیز همرزم محمد خیابانی بود،در نشریه تجدد -همانطور که علیه استبداد شاه قلم میزد-جوانان را به حمله علیه قلعه استبداد ادبی تهییج میکرد11.
نشریات«تجدد»و«آزادیستان»که در تبریز به چاپ میرسید،از نشریات پیشرو در انقلاب مشروطه بود که اولین اشعار فارسی موسوم به شعر نو نیز در این دو نشریه ظاهر شد؛اشعار نوی کسانی چون جعفر خامنهای،ابو لقاسم لاهوتی و شمس کسمایی که از اولین شاعران نوسرا بودند به همراه تقی رفعت که سردبیر این نشریات بود و حلقه اتصال شاعران نوپرداز.
کانون اولین نوگرایی در شعر ایران،در تبریز بوده است و زبان مشترکی که همه این شاعران نوگرا با آن آشنا بودند،زبان ترکی بود.
پس نیما میخواهد از قراردادهای شعر کلاسیک و از وزن موسیقی و عروضی سنتی روی بگرداند و به توصیف عینی و ابژکتیو از جهان بپردازد؛اما چگونه؟ از نظر مرلوپونتی اگر فلسفه بخواهد به اصل اشیا بازگردد و بخواهد کاملا توصیفی باشد و توصیفی از جهان عینی-آنسان که بر سوژه ظاهر میشود -به دست دهد،باید جهان را آنگونه که به تجربه ما درمیآید توصیف کند؛بدینمنظور به این درک نایل شود20.
به همین شکل عجیب نیست که در ادبیات فارسی هم این زبان محلی است که تحولات شعر فارسی را رقم میزند؛همان طور که نیما یوشیج در نامه دیگری از کتاب«دنیا خانه من است»،مینویسد:«جستوجو در کلمات دهاتیها، اسم چیزها،درختها،گیاهها و حیوانها،هرکدام نعمتی است."