خلاصه ماشینی:
"ساختار تنظیم سرودها نشان میدهد که این سه سرود یا تعیینهای سهگانه نزاع این دو،در متن روایت جنگ تروا چه جایگاهی دارند،به گونهای که هرکدام به هومراه نتایج و آثار عینی خود معنا مییابند که در دیگر سرودها بیان شدهاند؛به عبارت روشنتر،سرود نخست تعیین اولیه را وضع میکند که این تعیین هنگامی میتواند معنای خاص خود را داشته باشد که تا سرود نهم،آثار و نتایج آن در زمینه نبرد روشن شود.
آیا نزاع آگاممنون با آخیلوس بر سر کنیزکی به غنیمت گرفته شده است؟با وجود ظاهر ماجرا،چنین تصوری موضوع را در حد سطحی و امیال نازل شخصی نگه میدارد و طبیعی است که براساس این تصور نمیتوان هیچ قاعده و حکمی به عنوان تعین قدرت فرمانده به دست آورد.
در حقیقت، این سرود به تعیین قدرت سیاسی به عنوان رعایت حق و دستاندازی به آن توجه دارد؛به گونهای که آیا فرمانروا به حکم مقامی که دارد، مجاز است تا به حقوق فرمان بر دستاندازی کند یا آنکه مقام فرمانروایی او مشروط به رعایت حقوق فرمان بران است؟پاسخ آخیلوس آشکارا چنین دستاندازی را لطمه زدن به جان آدمی یا گرانمایهترین دارایی فرد میداند چرا که او را از حیز حق انسانیاش محروم کرده است.
ایلیاد هومر با نقل روایت نزاع آگاممنون و آخیلوس،بنیادهایی برای تبیین قدرت سیاسی وضع کرد که همواره نه تنها در حیات سیاسی یونان باستان تعیینکننده بوده بلکه در تاریخ سیاسی مغرب زمین نیز نقش حیاتی داشته است.
باید به یاد داشت که تیمه در جریان رشد سیاسی شهرهای یونان همچنان ملاک تعیینکننده خود را حفظ کرد؛به صورتی که در دموکراسی آتن این مفهوم به افتخارات و حقوق شهروندان مربوط میشد؛به گونهای که گرفتن حق شهروندی از کسی-چه به تمام یا برخی از حقوق-را با عنوان سلب تیمه از وی بیان میکردند."