خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) زهرا افتخاری ویژگیهای جنبش سینمایی نئورئالیستی- انتقادی در دهه 70 تولیدکنندگان این نوع سینما چه کسانی بودند؟حد و مرز جنبش سینمای نئورئالیستی-انتقادی ممکن است غیردقیق و مبهم باشد اما هسته مرکزی آن قابل تشخیص و شناخت است؛مجموعهای از چهرههای کلیدی که با وجود تفاوتی که ممکن است به لحاظ جایگاه و ارزش هنری میان آنها دیده شود،توانستهاند در فاصله سالهای 1384-1367،سینمای ایران را تحت تاثیر اندیشهها،خلاقیتها و نوآوریهای خود قرار دهند.
چرا به تولید این نوع سینما پرداختند؟ به سختی میتوان ادعا کرد که جنبش سینمای بوی کافور سینمای نئورئالیستی-انتقادی در ایران دهه 70؛مؤلفهها و ویژگیها انتقادی در سالهای 84-67،نخستین حرکت در سینمای ایران بوده که ضرورت ارائه یک تصویر تازه از واقعیتهای اجتماعی را مطرح کرده است.
داریوش مهرجویی با فیلمهای«گاو» (1347)و«آقای هالو»(1350)،مسعود کیمیایی با فیلمهای«قیصر»(1348)،«رضا موتوری»(1349)، «داش آکل»(1350)و«گوزنها»(1354)،پرویز کیماوی با فیلم«مغولها»(1352)،فروغ فرخزاد با فیلم«این خانه سیاه است»(1341)،بهمن فرمانآرا با فیلم«شازده احتجاب»(1354)،سهراب شهید ثالث با فیلم«یک اتفاق ساده»(1352)،علی حاتمی با فیلم«خواستگار»(1351)،بهرام بیضایی با فیلمهای«رگبار»(1350)و«غریبه و مه»(1352)، ناصر تقوایی با فیلم«صادق کرده»(1351)،فرخ غفاری با فیلم«شب قوزی»(1341)و امیر نادری با فیلم«تنگسیر»(1352)از جمله فیلمسازانی بودند که با بنیان نهادن جنبش سینمای انتقادی-سیاسی در سالهای پیش از انقلاب،سعی در آشنا ساختن مخاطبان خود با قرائتی تازه از مسائل جامعه ایران آن زمان داشتند.
بههرحال،در جنبش هنری سینمای نئورئالیستی-انتقادی سالهای 84-67،شاهد ارائه تصویر دگرگونهای از جنگ و پیامدهای ان هستیم که با آثار اولیه متعلق به این ژانر سینمایی کاملا متفاوت است."