چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی و شناخت زیرساختهای آموزشی نظام آموزش از راه دور به ویژه چگونگی توزیع امکانات و خدمات آموزشی در مراکز و واحدهای آموزشی دانشگاه پیام نور در سطح کشور و در پیوند با ساختار آموزشی به روش توصیفی-پیمایشی انجام شده است.
جامعهء آماری از دو گروه اساتید و دانشجویان در مراکز و واحدهای آموزشی در 03 استان کشور(07 مرکز و واحد آموزشی)انتخاب شده است.سپس با شیوهء اسنادی و پیمایشی با استفاده از دو پرسشنامه محقق ساخته(پرسشنامه دانشجویان،پرسشنامه اساتید)اجرا شده است که پایایی آنها از طریق اجرای آزمون مجدد و محاسبه الفای کرونباخ برای دانشجویان 28%و اساتید 08%به دست آمد.آنگاه برای پردازش اطلاعات از نرمافزار (Excel) و برای تجزیه و تحلیل آماری از نرمافزار (SPSS) استفاده شد.سپس برای هر دانشگاه استان نیازسنجی آموزشی و خدماتی بررسی و مقایسه شد.و یافتههای پژوهش نشان داد که:
1.بین امکانات و خدمات آموزشی در مراکز و واحدهای
آموزشی دانشگاه پیام نوربا نیازهای آموزشی دانشجویان همخوانی وجود ندارد.به طوری که در اکثر مراکز آموزشی امکانات و خدمات آموزشی متناسب پاسخگوی نیازهای آموزشی دانشجویان نبوده است.
2.توزیع امکانات و خدمات آموزشی در مراکز و واحدهای آموزشی دانشگاه پیام نور از دیدگاه اعضاء هیأت علمی متناسب نیست به عبارت دیگر وضعیت امکانات و خدمات آموزشی در مراکز آموزشی از دیدگاه اعضاء هیأت علمی پایین تر از متوسط قرار دارد.
3.توزیع امکانات و خدمات آموزشی با نوع مراکز و واحدهای آموزشی دانشگاه پیام نور متناسب نیست.به طوری که در مراکز بزرگ آموزشی توزیع امکانات و خدمات آموزشی نسبت به مراکز متوسط و کوچک در سطح پایینتری ارائه میشود.
4.توزیع امکانات و خدمات آموزشی در مراکز و واحدهای آموزشی دانشگاه پیام نور از نظر اعضاء هیأت علمی و دانشجویان این دانشگاه متناسب نیست.
خلاصه ماشینی:
"صص 541-781مطالعه نیازسنجی آموزشی نظام آموزش از راه دور دانشگاه پیام نور در راستای فرصتهای
نمودار 5:مقایسه توزیع امکانات و خدمات آموزشی با نیاز آموزشی دانشجویان دانشگاه پیام نور
امکانات و خدمات آموزشی مراکز و واحدهای دانشگاه پیام نور در سطح کشور با نیازهای
جدول 6:وضعیت توزیع امکانات و خدمات آموزشی و نظر اساتید دانشگاه پیام نور استان آذربایجان
مقایسه توزیع امکانات و خدمات آموزشی و نظرسنجی اساتید دانشگاه پیام نور کشور
جدول 7:توزیع امکانات و خدمات آموزشی و نظر اساتید دانشگاه پیام نور استانهای کشور
تحلیل نهایی وضعیت توزیع امکانات آموزشی دانشگاه پیام نور کشور(دیدگاه اساتید)
فرضیهء صفر:امکانات آموزشی در مراکز دانشگاه پیام نور استانهای کشور به طور یکسان
(به تصویر صفحه مراجعه شود)نمودار جدولهای 8 و 9:وضعیت توزیع امکانات آموزشی مراکز دانشگاههای پیام نور استانهای کشور
قرار دارندتحلیل نهایی وضعیت توزیع خدمات آموزشی دانشگاه پیام نور کشور(دیدگاه اساتید)
فرضیهء صفر:خدمات آموزشی در همهء مراکز دانشگاه پیام نور استانهای کشور به طور
دیگر توزیع خدمات آموزشی در تمام مراکز دانشگاههای پیام نور کشور متفاوت است به
نمودار 21:مقایسه توزیع امکانات و خدمات آموزشی و نظر اساتید مراکز دانشگاههای پیام نور کشور
خدمات و منابع آموزشی)و پاسخگویی به نیازهای آموزشی دانشجویان در مراکز و واحدهای دانشگاهی مستقر در استانهای مختلف تناسب وجود ندارد(تأیید فرضیهء پژوهش)پیام آشکار
این نتیجه عبار است از:در اکثر مراکز و واحدهای دانشگاه پیام نور بین نیاز آموزشی
امکانات و خدمات آموزشی دانشگاه پیام نور از نظر دانشجویان و اعضاء هیأت علمی مناسب
سطح بسیار پایینی قرار دارد و این وضعیت برای دانشگاه ارائهدهندهء دورههای آموزش از راه دور نامناسب است."