چکیده:
در این پژوهش،رابطه بین متغیرهای هوش هیجانی و خلاقیت با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه شاهد تهران در سال تحصیلی (58-48)بررسی شده است.تعداد(493)نفر از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه شاهد که به شیوه تصادفی انتخاب شده بودند به عنوان گروه نمونه تحقیق انتخاب شدند.اطلاعات مربوط به متغیرهای تحقیق از آزمونهای هوش هیجانی«شرینگ»(5991)و آزمون خلاقیت«گیلفورد» (7891)به دست آمد.برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدل آماری ضریب همبستگی به منظور مشخص کردن رابطه متغیرهای مورد نظر با پیشرفت تحصیلی و از رگرسیون گامبه گام برای شناسایی سهم تبیینی هریک از متغیرها استفاده شد.از آزمون t مستقل و تحلیل واریانس یک راهه نیز برای تعیین رابطه متغیرها با عوامل جمعیتشناختی همچون جنس و رشته تحصیلی دانشجویان استفاده شد.
نتایج نشان داد که پیشرفت تحصیلی دانشجویان(معدل کل آنها)با هفت متغیر پیشبینیکننده،در سطح 0/10 رابطه معناداری(با جهت مثبت)دارند،که سیالی،انعطافپذیری،بسط،ابتکار،خودانگیزی، خودآگاهی و خودکنترلی را شامل بودند.بیشترین میزان همبستگی در خصوص پیشبینی پیشرفت تحصیلی مربوط به متغیر«سیالی»(0/433) و کمترین میزان همبستگی،مربوط به متغیر«خودکنترلی»با مقدار (0/501)بود.متغیرهای همدلی و مهارت اجتماعی با پیشرفت تحصیلی رابطه معناداری را نشان دادند.
نتایج تحلیل رگرسیون به منظور تبیین سهم هریک از متغیرهای هوش
هیجانی و خلاقیت به تفکیک در پیشبینی پیشرفت تحصیلی نیز نشان داد که به ترتیب متغیرهای«سیالی»،«انعطافپذیری»،«بسط»،«ابتکار»، «خودانگیزی»،و«خودآگاهی»بیشترین سهم را دارند.نتایج به دست آمده از آزمون t مستقل نیز نشان داد که بین هوش هیجانی و خلاقیت دانشجویان دختر و پسر در پیشبینی پیشرفت تحصیلی آنها تفاوت معناداری وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
"صص 55-87بررسی رابطه بین هوش هیجانی و خلاقیت با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه شاهد
هوش هیجانی در کل قادر است پیشرفت تحصیلی و مؤفقیتهای اجتماعی افراد را پیشبینی
هدف کلی پژوهش تعیین رابطه بین هوش هیجانی و خلاقیت با پیشرفت تحصیلی
1-شناسایی رابطه بین هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی.
رابطه بین متغیرهای هوش هیجانی و خلاقیت با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه
سهم هریک از متغیرهای هوش هیجانی و خلاقیت در تبیین پیشرفت تحصیلی
در این تحقق از آزمون هوش هیجانی سیبریا شرینگ استفاده شده است.
رابطه متغیرهای هوش هیجانی و خلاقیت با پیشرفت تحصیلی دانشجویان چگونه است؟
جدول 2:نتایج ضریب همبستگی پیرسون بین متغیرهای پیشبینی و متغیر ملاک:پیشرفت تحصیلی
سهم تبیینی هریک از متغیرهای هوش هیجانی و خلاقیت در پیشبینی پیشرفت تحصیلی
مرتبط است برای تعیین این نکته آیا همه متغیرها در پیشبینی و تأثیر در متغیر ملاک نقش یکسانی
آیا بین هوش هیجانی و خلاقیت با متغیرهای دموگرافیک جنس و رشته تحصیلی رابطه وجود
رابطه خلاقیت و هوش هیجانی با رشته تحصیلی از آزمون تحلیل واریانس یک راهه استفاده
در مقاله حاضر،رابطه هوش هیجانی و خلاقیت با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه
تحقیق حاضر میتوان گفت به هر حال هوش هیجانی قادر است بر دو متغیر پیشرفت تحصیلی
در خصوص رابطه بین خلاقیت و پیشرفت تحصیلی در این تحقیق مشخص شد که عامل سیالی که یکی از عوامل اصلی خلاقیت به ویژه از دیدگاه گیلفورد است،بیشترین تأثیر را بر
رابطه بین خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانشجویان طبیعی است.
پیشرفت تحصیلی مؤثر دانست،امری که در تحقیق حاضر نیز به نحوی تأیید شده است."