چکیده:
برای بررسی روایی و پایایی پرسشنامه شخصیتی گردون(فراهانی و همکاران،1383)،2400 دانشآموز دختر و پسر در شهر تهران در مناطق مختلف آموزشی،فرم تجدیدنظرشدهء 126 آیتمی پرسشنامه شخصیتی گردون را تکمیل کردند.تحصیل عاملی با روش مؤلفههای اصلی و با چرخش واریماکس با گروه پسران نشان داد که 5 عامل اصلی اولیه به مانند مطالعهء قبلی به ترتیب در برگیرندهء گشودگی، رواننژند خوئی،درونگرائی،وظیفهشناسی و دینداری و نرمخوئی یا سازگاری نامگذاری میشوند.تحلیل عاملی تاییدی بر روی نمونهء دختران نشان داد که 5 عامل اولیه به مانند گروه پسران است.پایایی گردون برای دختران و پسران در حد مقبولی نشان داده شده است.
خلاصه ماشینی:
"گردون برای دختران و پسران در حد مقبولی نشان داده شده است.
1-پرسشنامه صفات شخصیت در پژوهش حاضر از چند عامل اشباع شده است؟
Hrebickvoa 3-آیا پرسشنامه صفات شخصیت برای دانشآموزان دوره متوسطه شهر تهران دارای پایایی است؟
دانشآموزان پسر انجام گرفته است در تحلیل عاملی اهمیت دارد که به تمام آیتمها پاسخ داده
همانطور که در جدول 1 نشان داده شده است ارزش ویژهء اولین عامل 67.
جدول 2-مؤلفههای چرخش داده شده با روش واریماکس و صفات دربرگیرنده با توجه به بار عاملی
بنابراین،با این روش میتوان تائیدی برای یک ساختار عاملی مفروض به دست آورد.
برای بررسی پایایی آزمون از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است که مقدار آن به
در جدول 4 علاوه بر این نشان داده شده است که در 4 عامل،از پنج عامل بین دختران
جدول 4-میزان ضریب آلفای کرونباخ برای 5 عامل شخصیتی در دانشآموزان پسر و دختر
«پرسشنامه صفات شخصیت در پژوهش حاضر از چند عامل اشباع شده است؟»نشان داد که
دادههای حاصل از اجرای مقیاس در جامعه دانشآموزان پسر دورهء متوسطه پنج عامل به دست
الف-حصول اطمینان از این امر که حجم نمونه پژوهش برای انجام تحلیل کفایت
P>0/001 معنی دارند و در نتیجه اجرای تحلیل عاملی برای مبنای ماتریسهای همبستگی بین متغیرهای مقیاس گردون کاملا توجیهپذیر بود.
ترکیبی از تعقل،فرهنگ و گشودگی را میتوان مشترکا برای این عامل در نظر گرفت.
بزرگ شخصیتی کرده است و باید محققان در مطالعات بیشتری این را نقد و بررسی کنند و
برای جامعه مورد نظر روایی مناسب دارد این روایی به دو روش تحلیل عاملی و روایی سازه"