چکیده:
هدف این تحقیق تعیین میزان اعتیادپذیری دانشآموزان پسر دورهء متوسطه نظری شهرستان فریدن و تعیین سهم هریک از عوامل سلامت روانی(نبود نشانههای جسمی،اضطراب،ناسازگاری اجتماعی و افسردگی)،مشخصات فردی و جمعیتشناختی،عوامل خانوادگی و عوامل مرتبط با مدرسه و همسالان در پیشبینی اعتیاد پذیری دانشآموزان پسر دورهء متوسطه نظری شهرستان فریدن بود. نمونه پژوهش عبارت بود از مجموع دانشآموزان 10 کلاس از دبیرستانهای پسرانه دورهء متوسطه نظری شهرستان فریدن که به شیوهء نمونهگیری تصادفی ساده از بین 50 کلاس این شهرستان در سال تحصیلی 85-84 انتخاب شدند (N-232) .برای ارزیابی سلامت روانی از فرم 28 سؤالی پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ) ،برای اندازهگیری استعداد اعتیاد از خردهمقیاس استعداد اعتیاد پرسشنامه سنجش اعتیاد و برای سنجش مشخصات فردی و جمعیتشناختی، عوامل خانوادگی و عوامل مرتبط با مدرسه و همسالان از 3 پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد.دادهها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیل رگرسیون گامبهگام تجزیهوتحلیل شد.یافتهها نشان داد که 8/63% دانشآموزان پسر دورهء متوسطه نظری شهرستان فریدن استعداد بسیار کمی برای ابتلا به اعتیاد دارند(نمرههای 18-1)،20%آنها استعداد کمی برای ابتلا به اعتیاد دارند(نمرههای 20-19)،1/8%آنها استعداد متوسطی برای ابتلا به اعتیاد دارند(نمرههای 22-21)،7/5% استعداد زیادی برای ابتلا به اعتیاد دارند(نمرههای 24-23)و 4/2% آنها استعداد بسیار زیادی برای ابتلا به اعتیاد دارند(نمرهء 25 و بالاتر). نتایج تحلیل رگرسیون گامبهگام نیز نشان داد که سلامت روانی میتواند به طور معنیداری استعداد اعتیاد دانشآموزان پسر دورهء متوسطه نظری را پیشبینی کند (P-00/0) ،اما اضافه شدن هریک از متغیرهای مشخصات فردی و جمعیتشناختی،عوامل خانوادگی و عوامل مرتبط با مدرسه و همسالان به معادله باعث افزایش معنیدار قدرت پیشبینی استعداد اعتیاد دانشآموزان پسر دورهء متوسطه نظری نمیشود.
خلاصه ماشینی:
"مطالعات روانشناختی دانشکدهء علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا س تاریخ دریافت مقاله:18/1/86 تاریخ بررسی مقاله:26/1/86 تاریخ پذیرش مقاله:20/8/87 دورهء 4/شماره 3 پاییز 1387سنجش اعتیادپذیری دانشآموزان پسر دورهء متوسطه نظری شهرستان فریدن در سال تحصیلی 85-184 اعظم مرادی* دانشجوی دکتری روانشناسی،دانشگاه اصفهان حمید رضا عریضی استادیار دانشگاه اصفهان صدیقه رضایی دهنوی دانشجوی دکتری روانشناسی،دانشگاه اصفهان عباس احمدی دارانی کارشناس ارشد علوم تربیتیچکیده هدف این تحقیق تعیین میزان اعتیادپذیری دانشآموزان پسر دورهء متوسطه نظری شهرستان فریدن و تعیین سهم هریک از عوامل سلامت روانی(نبود نشانههای جسمی،اضطراب،ناسازگاری اجتماعی و افسردگی)،مشخصات فردی و جمعیتشناختی،عوامل خانوادگی و عوامل مرتبط با مدرسه و همسالان در پیشبینی اعتیاد پذیری دانشآموزان پسر دورهء متوسطه نظری شهرستان فریدن بود.
نتایج تحلیل رگرسیون گامبهگام نیز نشان داد که سلامت روانی میتواند به طور معنیداری استعداد اعتیاد دانشآموزان پسر دورهء متوسطه نظری را پیشبینی کند (P-00/0) ،اما اضافه شدن هریک از متغیرهای مشخصات فردی و جمعیتشناختی،عوامل خانوادگی و عوامل مرتبط با مدرسه و همسالان به معادله باعث افزایش معنیدار قدرت پیشبینی استعداد اعتیاد دانشآموزان پسر دورهء متوسطه نظری نمیشود.
این قسمت از یافتههای پژوهش همچنین با نتایج تحقیق برماس(1382)همخوانی دارد که نشان میداد نوجوانان دبیرستانی افسرده(صرفنظر از جنسیت و پایه تحصیلی)در مقایسه با نوجوانان دبیرستانی غیر افسرده نگرش مثبتتری نسبت به سوء مصرف مواد مخدر دارند و همچنین با یافتههای پژوهش شایسته(1375)همخوانی دارد که نشان داد میزان افسردگی،خستگی روانی و علائم هیستری جوانان معتاد 22-14 ساله اصفهانی در مقایسه با افراد غیر معتاد بیشتر است."