چکیده:
هدف پژوهش حاضر تعیین ارتباط حل مسأله اجتماعی و مؤلفههای آن با الگوهای شخصیتی ناکارآمد خودشیفته و ضد اجتماعی در دانشآموزان پسر و دختر سوم دبیرستانی است.نمونه این پژوهش شامل 300 نوجوان است که به روش نمونهگیری تصادفی از بین دانشآموزان سوم دبیرستانی شهر اردبیل در سال تحصیلی 86-85 انتخاب شدند.برای جمعآوری دادهها از مقیاس حل مسأله اجتماعی و پرسشنامه چندمحوری بالینی میلون استفاده شده است.نتایج نشان داد که از بین مؤلفههای حل مسأله اجتماعی جهتگیری مسأله مثبت(16/0- r )و جهتگیری مسأله منفی (12/0- r )سبک تکانشی-بیاحتیاط(30/0 r )و سبک اجتنابی (14/0- r )با الگوی شخصیتی خودشیفته همبستگی معنیداری دارند(05/0> P ).جهتگیری مسأله منفی(30/0- r )،سبک اجتنابی (38/0- r )،حل مسأله منطقی(21/0- r )و سبک تکانشی-بیاحتیاط (40/0- r )با الگوی شخصیتی ضد اجتماعی رابطه معنیداری دارند (001/0> P ).نتایج تحلیل رگرسیون گامبهگام نشان داد که قویترین متغیرهای پیشبین برای الگوی شخصیتی خودشیفته در دانشآموزان به ترتیب سبک تکانشی-بیاحتیاط و جهتگیری مسأله مثبت بود(01/0> P ).در صورتی که قویترین متغیرهای پیش بین برای الگوی شخصیتی ضد اجتماعی در دانشآموزان به ترتیب سبک تکانشی-بیاحتیاط،سبک اجتنابی،سبک حل مسأله منطقی و جهتگیری مسأله مثبت است(001/0> P ).این نتایج بیان میکند که سطوح بالای حل مسأله اجتماعی نامناسب الگوهای شخصیتی ناکارآمد را افزایش میدهد.
خلاصه ماشینی:
"جدول 2:ضریب همبستگی مؤلفههای حل مسأله اجتماعی با الگوهایی شخصیتی خودشیفته و ضد اجتماعی (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 2 نشان میدهد که از بین مولفههای حل مسأله اجتماعی جهتگیری مسأله مثبت(16/0- r )،جهتگیری مسأله منفی(12/0- r )،سبک تکانشی-بیاحتیاط(30/0- r )و سبک اجتنابی(14/0- r )با الگوی شخصیتی خودشیفته همبستگی معنیداری دارند(05/0> P ).
همانطور که در جدول 3 مشاهده میشود نتایج آزمون تحلیل رگرسیون نشان داد که قویترین متغیرهای پیش بین برای الگوی شخصیتی خودشیفته در دانشآموزان پسر به ترتیب سبک تکانشی-بی احتیاط،جهتگیری مسأله مثبت،سبک حل مسأله منطقی،جهتگیری مسأله منفی و سبک اجتنابی است،قویترین متغیرهای پیشبین برای الگوی شخصیتی خود در دانش آموزان دختر به ترتیب سبک تکانشی-بیاحتیاط و سبک حل مسأله منطقی بود و قویترین متغیرهای پیشبین برای الگوی شخصیتی خودشیفته در کل دانشآموزان به ترتیب سبک تکانشی-بیاحتیاط و جهتگیری مسأله مثبت به دست آمد(001/0> P ) جدول 4:خلاصه تحلیل رگرسیون گامبهگام برای پیشبینی الگوی شخصیتی ضد اجتماعی از طریق مؤلفههای حل مسأله اجتماعی (به تصویر صفحه مراجعه شود) همچنین مؤلفههای حل مسأله اجتماعی به عنوان متغیرهای پیشبین و الگوی شخصیتی ضد اجتماعی به عنوان متغیر ملاک،به روش تحلیل رگرسیون گامبهگام وارد معادله شدند.
همچنین نتایج این مطالعه نشان داد که قویترین متغیرهای پیشبین برای الگوی شخصیتی خودشیفته در دانشآموزان پسر سبک تکانشی،جهتگیری مثبت،سبک حل مسأله منطقی،جهتگیری منفی و سبک اجتنابی بود که به ترتیب 5،10،15 و 14 درصد از واریانس خودشیفتگی را تبیین میکنند.
نتایج نیز نشان داد که قویترین متغیرهای پیشبین برای الگوی شخصیتی ضد اجتماعی در دانشآموزان پسر سبک تکانشی-بیاحتیاط،سبک حل مسأله منطقی،سبک اجتنابی و جهتگیری مسأله بود که به ترتیب 29،21،23،26 درصد از واریانس ضد اجتماعی را تبیین میکنند."