چکیده:
هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه سبکهای هویت و خودکارامدیپنداری و مقایسه آن در دانشآموزان پسر دبیرستانی ایرانی و افغانی ساکن قم است.جامعه مورد مطالعه شامل 16813 دانشآموز پسر دبیرستانی ایرانی و 132 دانشآموز پسر دبیرستانی افغانی بود که با استفاده از نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای مورد مطالعه قرار گرفت.ابزار پژوهش آزمون سبکهای هویت برزونسکی(1989)، پرسشنامه خودکارامدپنداری فردی بندورا(1997)و پرسشنامه خودکارامدپنداری جمعی کیم و پارک(1999)بود.دادهها با آزمون- های همبستگی پیرسون و Z فیشر تحلی شد.نتایج در سطح 99% اطمینان نشان داد که رابطه بین سبک هویت اطلاعاتی و سبک هویت هنجاری با خودکارامدیپنداری فردی و جمعی و نیز رابطه دو متغیر اخیر در دو گروه مستقیم و معنادار است.همچنین رابطه سبک هویت اطلاعاتی و هنجاری با خودکارامدپنداری فردی و جمعی در دو گروه مستقیم و معنادار بود.از طرفی رابطه سبک هویت سردرگم و تعهد هویت در سطح 95% اطمینان منفی و معنادار بود.یعنی هرچه نمرات افراد در سبک سردرگم بیشتر باشد نمرات آنها در تعهد هویت پایین تر میشود.همبستگی بین سبک هویت اطلاعاتی با خودکارامدپنداری جمعی و سبک هویت هنجاری با خودکارامدپنداری فردی و جمعی در دانشآموزان افغانی قویتر از دانشآموزان ایرانی بود.
خلاصه ماشینی:
"1-رابطه سبکهای هویت اطلاعاتی و هنجاری با خودکارامدپنداری فردی و جمعی در هردو گروه
3-رابطه سبک هویت سردرگم با خودکارامدپنداری فردی و جمعی و تعهد هویت منفی است.
4-تفاوت رابطه بین سبکهای هویت و خودکارامدپنداری فردی و جمعی در دو گروه معنادار است.
هنجاری است که رابطه این دو سبک با خودکارامدپنداری فردی و جمعی در سطح کمتر از 01/0
مشاهده میشود،و بین تعهد هویت و سبک سردرگم در سطح کمتر از 05/0 همبستگی منفی است.
همبستگی بین دو متغیر خودکارامدپنداری فردی و جمعی در سطح کمتر از 01/0 معنادار است.
با توجه به دادههای جدول 4 چون مقدار z به دست آمده(33/2-)از z جدول(96/1)بزرگتر است بنابراین تفاوت رابطه بین سبک هویت اطلاعاتی و خودکارامدپنداری جمعی در دانشآموزان
ایرانی و افغانی معنادار است و رابطه بین سبک هویت اطلاعاتی و خودکارامدپنداری جمعی در دانش
تفاوت رابطه بین سبک هویت هنجاری و خودکارامدپنداری فردی در دانشآموزان ایرانی و افغانی
معنادار است و رابطه بین سبک هویت اطلاعاتی و خودکارامدپنداری فردی در دانشآموزان افغانی
چون مقدار z به دست آمده(75/3-)در جدول 6 از z جدول(96/1)بزرگتر است بنابراین تفاوت رابطه بین سبک هویت هنجاری و خودکارامدپنداری جمعی در دانشآموزان ایرانی و افغانی معنادار
است و رابطه بین سبک هویت اطلاعاتی و خودکارامدپنداری جمعی در دانشآموزان افغانی قویتر از
نشان داد که خودکارامدپنداری با سبک هویت اطلاعاتی و هنجاری رابطه مثبت و با سبک
اکثر پژوهشهای صورت گرفته همسو با نتیجه این پژوهش است که رابطه بین سبکهای هویت
در فرضیه سوم مشخص شد رابطه بین سبک هویت سردرگم با خودکارامدپنداری فردی و جمعی"