چکیده:
توسعهی منابع انسانی به عنوان شاخهای از مدیریت منابع انسانی،هماکنون مورد توجه اندیشمندان و صاحبنظران رشتهی مدیریت قرار گرفته است.در این تحقیق،رابطهی رفتار اثربخش به عنوان متغیر وابسته با متغیرهای«نگرش فطرتگرا»،«توسعهی ارتباطات چهارگانه (ارتباط فرافردی،ارتباط درونفردی،ارتباط میانفردی و ارتباط برونفردی)و توسعهی منابع انسانی به عنوان متغیرهای شناور و مستقل،در قالب یک الگوی مفهومی مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است.
فرضیههای تحقیق عبارتند از:
1.نگرش فطرتگرا بر توسعهی ارتباطات چهارگانهی استادان دانشگاه مؤثر است.
2.توسعهی ارتباطات چهارگانه،بر توسعهی منابع انسانی(استادان دانشگاه)مؤثر است.
3.توسعهی منابع انسانی،بر رفتار اثربخش استادان دانشگاه مؤثر است.
در این تحقیق،با استفاده از ادبیات موجود،متغیرهای مورد نظر بررسی و سپس با تهیهی ابزار سنجش و تعیین روایی(محتوایی و سازه)و دریافت پایایی کل به میزان 93%،پرسشنامههای تحقیق از طریق 164 نفر از استادان دانشگاههای حوزهی علوم انسانی و اجتماعی شهر تهران تکمیل شد.در بهکارگیری تکنیک آماری تحقیق،با استفاده از روش تحلیل مسیر،مؤلفههای سنجش متغیرها با«مدل اندازهگیری»یا تحلیل عاملی تأییدی و آزمون رابطهی بین متغیرها با استفاده از «معادلهی ساختاری»یا مدل علی از طریق نرمافزار LISREL یافتههای تحقیق به دست آمد و در نتیجه،الگوی مفهومی تحقیق دارای نیکویی برازش و مومرد تأیید قرار گرفت.
نتایج حاصلا ز یافتههای تحقیق نشان میدهد ه متغیر«توسعهی منابع انسانی»تحت تأثیر متغیرهای«توسعهی ارتباطات چهارگانه»و«نگرش فطرتگرا»بر«رفتار اثربخش»استادان دانشگاه مؤثر است.
بر اساس نتایج حاصل از این تحقیق که با تأکید بر توسعهی ارتباطات چهارگانه و نگرش فطرتگرایی مبتنی بر ارزشهای اسلامی مورد تحقیق قرار گرفته است،پیشنهادهایی در قالب سه بخش مجزا:الف-پیشنهاد به مسئولان وزارت علوم،تحقیقات و فنآوری و مسئولان دانشگاهی، ب-پیشنهاد به استادان دانشگاه و ج-پیشهاد به محققین آینده ارایه شده است.علاوه بر این،با توجه به نتایج حاصل از تحقیق پیشنهادهای اساسی در سه بعد ساختاری،رفتاری و زمینهای (فرهنگسازی)به منظور تقویت نگرش فطرتگرایی و توسعهی ارتباطات چهارگانهی استادان دانشگاهها،وزارت علوم و دانشگاهها در ایجاد زمینههای قانونی،ترغیبی و فرهنگسازی داده شده است و همچنین به استادان دانشگاه نیز پیشنهاد شده است که با تقویت اینگونه نگرش در وجود خود،موجب رفتار اثربخش آنان گردد.
خلاصه ماشینی:
"این تحقیق،با رویکرد بررسی وجود یا عدم رابطه بین متغیرهای موردنظر شامل:نگرش فطرتگرا،توسعهی ارتباطات چهارگانه،توسعهی منابع انسانی و رفتار اثربخش انجام شده است تا از طریق دستیابی به نتایج حاصل از دیدگاه استادان دانشگاه و به منظور توسعهی منابع انسانی ارزشی،فرهنگی و متناسب با اعتقادات دین مبین اسلام در دانشگاهها و در جهت پیادهسازی نقشهی جامع علمی کشور تلاشی هرچند کوچک؛ولی مثمرثمر صورت گیرد.
در این مقاله تلاش بر این است که رابطهی چهار متغیر«نگرش فطرتگرا»،«ارتباطات چهارگانه»،«توسعهی منابع انسانی»و«رفتار اثربخش»در یک الگوی مفهومی بررسی شود و در نتیجه،میزان رابطه توسعهی منابع انسانی بر رفتار اثربخش تحت تأثیر متغیر ارتباطات چهارگانه و متغیر نگرش فطرتگرا در بین استادان دانشگاه مورد سنجش قرار گیرد.
6. نتیجهگیری و پیشنهاد در این قسمت،ابتدا نتایج تحقیق با بهرهگیری از آزمون فرضیات مورد بررسی قرار میگیرد و سپس پیشنهادهایی برای بهبود توسعهی منابع انسانی و رفتار اثربخش مبتنی بر نگرش فطرتگرا و ارتباطات چهارگانه در جامعهی آماری تحقیق ارایه میشود.
با توجه به نتایج حاصل از تحقیق و تأیید الگوی مورد نظر،لازم است مسئولان و دستاندرکاران وزارت علوم و دانشگاهها،زمینههای لازم را در سه بعد ساختاری،رفتاری و زمینهای فراهم آورند تا استادان دانشگاه در توسعه و تقویت رفتار اثربخش خود اقدام نمایند: الف)بعد ساختاری در خصوص فراهم کردن طرح،لایحه یا پیشنهاد به مراجع قانونی و تصمیمگیر(مجلس، دولت،وزارتخانه،دانشگاه)به منظور ایجاد قوانین،آییننامه یا بخشنامههایی که بر اساس آن بتوان در توسعهی ارتباطات چهارگانه،تقویت نگرش فطرتگرایی و خدامحوری،توسعهی نگرش مثبت و رفتار اثربخش استادان اقدام متناسب انجام داد؛یعنی،این معنا-برخورداری از نگرش فطرتگرایی(ارایهی خدمت بیمنت و خود را مدیون و امین نظام،جامعه و مردم دانستن)- به گونهای در ارزشیابی و ارتقای استادان دانشگاه معیار و مبنای عمل قرار گیرد."