چکیده:
امروزه توامندسازی کارکنان از مباحث مهم مدیریت منابع انسانی سازمانها به حساب میآید و در این میان مهم آن است که هرکدام از افراد سازمان چه احساسی نسبت به توامند بودن خود دارند.با مرور ادبیات و نوشتههای مربوط به توانمندسازی کارکنان،نقش و جایگاه دانش ضمنی و تبدیل آن به دانش صریح و قابل انتقال در بین سایری کارکنان به روشنی قابل توجه میباشد.این مقاله به بررسی رابطه انتقال دانش ضمنی با احساس توانمندی کارکنان در دانشگاههای پیام نور استان مازندران میپردازد.پژوهش از نوع پیمایشی بوده و دادههای مورد نیاز با استفاده از ابزار پرسشنامه و به روش نمونهگیری تصادفی از بین تعداد 173 نفر از کارکنان جامعه مورد مطالعه و گردآوری شده است.برای آزمون فرضیات از آزمون همبستگی اسپیرمن استفاده شده است.نتایج تحقیق بیانگر وجود رابطه معنیدار بین متغیرهای پژوهشی است.به این معنی که بین انتقال دانش ضمنی از یک سو و توانایی کارکنان در تصمیمگیری،پذیرش مسؤولیت تصمیمگیری از سوی کارکنان،دسترسی کارکنان به ابزارهای مرتبط با تصمیمگیری اجرا و در نهایت،پذیرش مسؤولیت پیآمدهای تصمیم از سوی کارکنان از دیگر سو،رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع) سال اول،شماره 2(بهار 1388):ص 85-105نقش انتقال دانش ضمنی در توامندسازی کارکنان دکتر وجه اله قربانیزاده* شیرین خالقینیا** تاریخ دریافت:10/04/88 تاریخ پذیرش:18/07/88چکیده امروزه توامندسازی کارکنان از مباحث مهم مدیریت منابع انسانی سازمانها به حساب میآید و در این میان مهم آن است که هرکدام از افراد سازمان چه احساسی نسبت به توامند بودن خود دارند.
2. مبانی نظری پژوهش مباحث نظری مرتبط با موضوع مقاله در دو حوزه مدیریت دانش بهویژه چگونگی تبدیل دانش ضمنی به دانش صریح(انتقال دانش)و توانمندسازی کارکنان از جمله احساس توانمندی توسط آنان قرار دارد که در ادامه به اجمال مرور میشود.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 1-فرایند مدیریت دانش(فرایا،2003:3) شکل(1)فرایند حلقوی مدیریت دانش در سازمانها را نشان میدهد و بیانگر این نکته است که دانش پس از اکتساب/خلق،توسط کارکنان به کار گرفته میشود(کسب تجربه)و با استفاده عملی از دانش،فرایند تبدیل/انتقال دانش ضمنی به صریح انجام میپذیرد.
بررسی نتایج حاصل از فرضیه اصلی نشان میدهد که میزان ضریب همبستگی برابر 6/0 بوده و نشاندهنده این است که در سطح کلی بین انتقال دانش ضمنی و احساس توانمندی کارکنان، رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد.
در ادامه با توجه به یافتههای حاصل از این پژوهش موارد زیر برای سازمان مورد مطالعه پیشنهاد میگردد: -به کارکنان در زمینه شغلی آنها آموزش داده و دانش مرتبط با مسؤولیت کارکنان در اختیار آنان قرار داده شود به طوری که آنها پس از کسب آموزشهای لازم و احساس توانمندی در خود،اجازه داشته باشند در وظایف شغلی خود تصمیم بگیرند."