خلاصه ماشینی:
"sgolb ew htiw enilno gnihsilbuP:golB eW(2002)geM,nahiruoH wehttaM,yehguaH luaP,hcsuaB وبلاگ فضایی است در اینترنت بدون محدودیتهای مرسوم که نویسندگان را بر آن میدارد تا تفکر خود را پرواز دهند و به خلق آثاری پر مغز دست زنند؛نوشتههایی در عرصههای مختلف،مضامینی متفاوت و البته همگی قابل تأمل.
زیر عنوانهای این فصل به ترتیب عبارت است از:«بلاگیدن در اینترانت»و«مدیریت دانش غیر رسمی» (tnemeganam egdelwonk lamrofni) مباحثی همچون«افزودن وبلاگها به سایتهای وب شرکتها»، «زمینهسازی برای فعالیتهای مشارکتی»،«انواع وبلاگهای کاری»،«فناوری ارتقا وبلاگهای کاری»و مصاحبهای جالب با جان راب (boR nhoJ) ،سرپرست تحلیلگران شرکت فارستر دربارهء به کارگیری نوآورانه وبلاگ برای سیستمهای مدیریت دانش غیر رسمی gol-kroglbewtnemeganam egdelwonK به جای (golbew) ،که باعث شد در همان سال حدود 5 میلیون دلار برای شرکتش سودآوری کند.
اگر وبلاگها را به کوه یخ تشبیه کنیم،بخش عمدهء این کوه که در زیر آب پنهان است از وبلاگهای داخلی تشکیل شده،در حالی که قلهء آن به عنوان بخشی که بر سطح آب دیده میشود از وبلاگهای خارجی تشکیل شده است.
به گفته نویسندگان کتاب،تحصیل اطلاعات موجود در روابط غیر رسمی بین افراد سازمان از طرق مختلف همچون نامههای الکترونیک،یادداشتها و یا توصیه نامههایی که افراد برای بهبود کار مبادله میشود،به وسیلهء سیستم مدیریت دانش،ناممکن به نظر میرسد،اما وبلاگها راه سادهتری برای این امر فراهم آوردهاند.
اگر بخواهیم از مصارف عمومی وبلاگها(خواندن،منتشر و جستوجو کردن و غیره)فراتر رویم و ارتباطات کاری را افزایش دهیم، حتما ابزار لازم به ناگزیر سیستم مدیریت دانش غیر رسمی است.
2. وبلاگهای فردی (sgolb laudividni) :این نوع از وبلاگها چنان که از نامشان پیداست،فقط توسط افراد خاصی در شرکت قابل راهاندازی و بهرهبرداری است."