چکیده:
از آنجا که کتابهای درسی مخاطبان فراوانی دارد و میتواند نقش بسیار مهمی در امر آموزش دانشآموزان ایفا نماید،اولین مسئلهای که به ذهن خطور میکند عاری از اشکال بودن این کتابهاست.به نظر میرسد انجام گرفتن پژوهشهایی در این زمینه،در حل مشکلات موجود مؤثر باشد.یکی از مهمترین این مجموعه کتابها،کتابهای زبان فارسی دورهء متوسطه است.این کتابها،حاوی مباحث زبانشناختی،دستوری و نگارشی مرتبط با زبان فارسی است.این مقاله قصد دارد به بررسی کتابهای یاد شده بپردازد و اشکالات و نارساییهای آنها را-به ویژه مشکلات زبانشناختی و دستوری را-گوشزد نماید. برخی از نکات این مقاله بدین شرح است:
الف)مسائل موجود در مقدمهء کتابهای مزبور در زمینهء زبانشناسی و دستور زبان و ناهماهنگی مطالب آن با مباحث درسی؛
ب)مسائل و مشکلات موجود در توضیحات و مثالها در طرح و تدریس مباحث دستوری و زبانی؛
ج)نبود هماهنگی و یک دستی در کتابهای زبان فارسی مقطع دبیرستان؛ د)مشکلات مبنایی و توصیفی؛
هـ)اشکلات موجود در بخش خودآزمایی و تمرین.
خلاصه ماشینی:
"مهمترین این مجموعه کتابها،کتابهای زبان فارسی دورهء متوسطه است.
یکی از مهمترین این مجموعه کتابها،کتابهای زبان فارسی مقطع دبیرستان است.
مقاله بر آن است که به بررسی کتابهای زبان فارسی در این مقطع بپردازد و نکات و
زیر اکتفا میکنیم:در صفحهء 91 کتاب زبان فارسی(1)،در تعریف متمم چنین آمده است:
مطالب خالی است و این روش آگاهانه فرض شده و توان دانشآموز در نظر گرفته
در بسیاری از این کلمات که در کتابهای فارسی آمده است همچون:تکاپو،بستنی،
در صفحهء 55 کتاب زبان فارسی(2)آمده است:
در صفحهء 73 کتاب زبان فارسی(1)توصیه شده است که از جمع بستن کلمات فارسی
واژههای زیادی در فارسی وجود دارد که با این وند جمع بسته شده و کاربردشان نیز
همچنین در صفحهء 67 کتاب زبان فارسی(1)توصیه شده است از به کارگیری«جمع در جمع»خودداری شود،یعنی کلماتی همچون اخبار،اخلاق،مدارک،حواس و غیره که
همانطور که میبینیم،در زبان فارسی(1)اشاره شده است که وندهای صرفی،اسم
از طرفی وند صرفی بنابر آنچه در کتاب زبان فارسی(1)آمده است و در ساختن«اسم
34 زبان فارسی(2)اشاره شده است که فعلهای دو وجهی افعالی هستند که هم میتوانند
همچنین در صفحات 91 کتاب زبان فارسی(2)،در نمودار رسم شده برای جملهء«آن
ایراد وارد این است که کتاب زبان فارسی(2)،جملات همپایه را فقط مختص
مناسب است به علت وجود این مباحث در درس مذکور،تمرینهایی برای تشخیص این موارد ارائه گردد.
در صفحهء 89 کتاب زبان فارسی(2)،مناسب است تمریناتی برای جمع بستن اسامی
در تمرین 1 صفحهء 11 کتاب زبان فارسی(2)،از دانشآموزان خواسته شده است که
در این مقاله،مشکلات و نارساییهای موجود در کتابهای زبان فارسی مقطع دبیرستان،"