خلاصه ماشینی:
"آرامگاه دریا سیری در احوال و افکار فقیه مبارز و سیاستورز شیراز عصر مشروطه احمد ردهدار* مرحوم آقا سید نور الدین شیرازی را نه فقط جامعه کنونی ایران که حتی مردم کنونی شیراز گذارشان به کوچه پسکوچههای اطراف بازار میافتد و مسجد و آرامگاه نور چه کسی آرمیده است؟ای کاش میدانستند که دریایی مواج از علم و فقاهت و سیاست است که در آنجا در ساحل ابدیت آرام قرار گرفته است؛با این حال تاریخ معاصر همچنان جوش و خروش علمی و عملی او را به یاد دارد.
آیت الله سید نور الدین شیرازی بر این باور بود که در آن دوره، رشد ملی و خودآگاهی ملت ایران به اندازهای بوده است که نه فقط آنها را میتوان از طریق نظام مشروطه، که نوعی سلطنت مقیده و محدوده است،از نوع بدتر حکومت،یعنی استبداد،برهانند؛به عبارت دیگر وی بر این باور بود که تقاضا برای روی کار آوردن هرگونه نظام سیاسی دیگر-مثل ولایت مطلقه فقیه-در آن زمان،به این دلیل به صلاح ملت نبود و محکوم به شکست بود که شرایط ایجاد آن نظامهای سیاسی ایدئال(نظام سیاسی ولایت مطلقه فقیه)در وضعیت اجتماعی آن روز وجود نداشت.
24 برای درک موقعیت آیت الله سید نور الدین شیرازی باید درک درستی از وضعیت و مطلوبات مکتب شیراز داشت و در این باره از دو نکته غفلت نکرد:1-با توجه به اینکه مکتب شیراز نسبت به همهء مکتبهای دیگر سابقهء بیشتری دارد،ضروری است ویژگی دورهء تاریخی و رویکرد غالب مکتب شیراز در زمان حیات آیت الله شیرازی در نظر گرفته شود؛2-آیت الله شیرازی، اگرچه متعلق به مکتب شیراز است،مسلما نمیتواند نمایندهءتمامعیار فقهی آن باشد.
آیت الله سید نور الدین شیرازی از آن دسته عالمان دینی بود که نیک میدانست باید برای هدایت عموم مردم،به مسائل اجتماعی نیز از آن زاویه که مربوط به مسئلهء دین و دیانت است توجه کرد."