چکیده:
هدف از انجام این پژوهش مقایسه کیفیت زندگی کاری و خرده مقیاسهای آن در بین اعضای هیات علمی دانشکدهها و گروههای آموزشی تربیتبدنی دانشگاههای دولتی بود.تحقیق از نوع علی-مقایسهای بود و دادههای آن به صورت میدانی جمعآوری شده است.جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیات علمی تربیتبدنی دانشگاههای دولتی کشور بود که تعداد 217 نفر به عنوان نمونههای آماری انتخاب شدهاند.به منظور گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامه اطلاعات فردی و کیفیت زندگی کاری براساس الگوی والتون استفاده شد.برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی(میانگین،انحراف استاندارد و...)و آمار استنباطی(ضریب همبستگی،تحلیل واریانس ANOVA و t در گروههای مستقل)استفاده گردید.نتایج به دست آمده نشان میدهد که میانگین کیفیت زندگی کاری در دانشکدههای تربیتبدنی 78/51 درصد و در گروههای آموزشی برابر 46/49 درصد است.تفاوت معنیداری در کیفیت زندگی کاری بین دانشکدهها و گروههای آموزشی مستقل تربیتبدنی مشاهده نشد(359/1- t ،176/0- P )و تنها تفاوت معنیداری در بعد توسعه قابلیتهای انسانی مشاهده گردید.بین سن و سابقه تدریس اعضای هیات علمی با کیفیت زندگی کاری و برخی از ابعاد آن رابطه معنیداری وجود دارد.تفاوت در بعد وابستگی اجتماعی زندگی کاری بین زنان و مردان معنیدار است.در ارتباط با وضعیت تاهل،تفاوت معنیداری در کیفیت زندگی کاری و ابعاد آن وجود ندارد.در جمعبندی کلی،کیفیت زندگی کاری اعضای هیات علمی تربیتبدنی در حد متوسطی است و کیفیت زندکی کاری در دانشکدهها و گروههای آموزشی تربیتبدنی مشابه است.
خلاصه ماشینی:
"2-بررسی رابطه کیفیت زندگیکاری با سابقه تدرسی اعضای هیات علمی تربیتبدنی نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون بین کیفیت زندگیکاری و ابعاد محیطکاری ایمن و بهداشتی وابستگی اجتماعی زندگیکاری و یکپارچگی و انسجام اجتماعی در سازمان کار با سابقه تدرسی رابطه معنیداری در سطح 01/0- a را نشان داد.
نتایج آزمون آنووا در مورد وجود تفاوت در کیفیت زندگیکاری و ابعاد آن در ارتباط با میزان تحصیلات اعضای هیات علمی تربیتبدنی نشان داد که فقط تفاوت معنیداری در دو بعد پرداخت منصفانه و کافی و تامین فرصت رشد و امنیت مداوم از ابعاد کیفیت زندگیکاری بین اعضای هیات علمی در سطح 05/0- a موجود است.
نتایج آزمون آنووا در مورد وجود تفاوت در کیفیت زندگیکاری و ابعاد آن در ارتباط با وضعیت استخدامی اعضای هیات علمی تربیتبدنی نشان داد که فقط تفاوت معنیداری در بعد محیط کاری ایمن و بهداشتی از ابعاد کیفیت زندگیکاری بین اعضای هیات علمی در سطح 05/0- a موجود است.
نتایج در مورد وجود تفاوت در کیفیت زندگیکاری و ابعاد آن در ارتباط با وضعیت استخدامی اعضای هیات علمی تربیتبدنی اختلاف زیادی را نشان نداد و فقط تفاوت معنیداری در بعد محیط کاری ایمن و بهداشتی از ابعاد کیفیت زندگیکاری بین اعضای هیات علمی مشاهده شد.
براین اساس مشاهده میشود که با وجود بالا بودن کیفیت زندگیکاری و مولفههای آن در دانشکدهها،دانشکده یا گروه آموزشی بودن باعث ایجاد تفاوت زیادی در کیفیت زندگی کاری و مولفههای آن در بین اعضای هیات علمی نمیشود،بنابراین میتوان استنباط کرد که نوع فعالیت،محیط کاری و شرایط و ویژگیهای حاکم بر آن در دانشکدهها و گروههای آموزشی مستقل تربیتبدنی تقریبا"یکسان و مشابه است."