چکیده:
میکنند.«جانی بولا»1،گلفباز مشهور و حرفهای،چند سال قبل در مقالهای نوشت که در بازی گلف،داشتن تصویر ذهنی از اینکه میخواهید توپ را به کجا بفرستید و چه کاری انجام دهید از آمادگی جسمانی مهمتر است(3). در حوزه تربیتبدنی و ورزش،هدف این است که آیا تمرین ذهنی یک مهارت حرکتی توأم با تمرین جسمانی سودمند است؟لازم به ذکر است که تمرین ذهنی بکارگیری تجسم ذهنی ورزشکار برای بهبود عملکرد فیزیکی است که در کل تمرین بجای میدان،در ذهن انجام میگیرد(1).به نظر میرسد که ورزشکاران در تمامی سنین و در هر حدی از توانایی که باشند، به نوعی از تمرین ذهنی استفاده میکنند(5). براساس اطلاعات بدست آمده از تجزیه و تحلیل آماری،به این نتیجه رسیدیم که دانشجویان گروه آزمایش که از ترکیب تمرین جسمانی و تصویرسازی ذهنی استفاده کرده بودند،نسبت به دانشجویان گروه کنترل که فقط به تمرین جسمانی پرداختند،به پیشرفت قابل ملاحظهای در شوت بسکتبال دست یافتند.ن موفق مدتهاست که از تصویرسازی ذهنی و تمرین نمایشی برای رسیدن به موفقیت استفاده
خلاصه ماشینی:
"هدف اصلی این پژوهش این است که آیا 7 دقیقه تصویرسازی ذهنی به مدت 81 جلسه و هر هفته سه جلسه باعث بهبود مهارت میشود؟به همین منظور و برای رسیدن به این هدف،از بین 08 نفر از دانشجویان رشته تربیتبدنی دانشگاه اراک 03 نفر بهطور نمونه برگزیده و بهطور تصادفی به گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند که گروه آزمایش همراه با تمرین جسمانی به تمرین تصویرسازی شوت بسکتبال و گروه کنترل فقط به تمرین جسمانی پرداختند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 1:پیشآزمون و پسآزمون هر دو گروه براساس آمار توصیفی روش آماری از آنجایی که در این پژوهش یک متغیر بر روی دو گروه مورد مطالعه قرار گرفته است؛بنابراین جهت جزیه و تحلیل اطلاعات و نتیجهگیری،ابتدا از آمار توصیفی و سپس از آمار استنباطی از جمله آزمون تی مستقل و وابسته برای مقایسه میانگینهای دو گروه استفاده شد.
با توجه با محاسبات انجام گرفته که در جدول 2 آورده شده است،چون تی مشاهده شده،یعنی 11/55 بزرگتر از تی بحرانی،یعنی 2/451 در سطح اطمینان 59%و درجه آزادی 41 است؛بنابراین فرضیه یک رد میشود و نتیجه میگیریم که بین امتیاز پیشآزمون و پسآزمون گروه کنترل اختلاف معنیداری وجود دارد و دانشجویان گروه کنترل پس از انجام تمرینات جسمانی به پیشرفت قابل ملاحظهای دست یافتهاند.
با توجه به محاسبات انجام گرفته که در جدول 3 آورده شده است،چون تی مشاهده شده،یعنی 21/58 از تی بحرانی،یعنی 2/541 در سطح اطمینان 59%و درجه آزادی 41 بزرگتر است؛ بنابراین فرضیه دوم رد میشود و نتیجه میگیریم که بین امتیاز پیشآزمون و پسآزمون گروه گروه آزمایش اختلاف معنیداری وجود دارد و دانشجویان گروه آزمایش پس از تمرینات جسمانی توأم با تصویرسازی ذهنی به پیشرفت قابل ملاحظهای دست یافتهاند."