خلاصه ماشینی:
"در این مقاله بحث شده است که تاریخ علم اطلاعرسانی هم از لحاظ کتابشناختی و هم از لحاظ اجتماعی در حال کسب هویت است (به تصویر صفحه مراجعه شود) چنین بیانی اساسا استعدادها و مهارتهای متفاوتی را نسبت به آنچه که در حرفهها و رشتههای دیگر مطرح است،میطلبد.
در این مقاله نظریات مختلف من جمله دگرگونی تدریجی علم اطلاعرسانی،تعریف جامع«اطلاعات»،فعالیتهای هسته پیشنهادی و حوزههای کاربردی بارز،مسائل مدیریتی مانند سنجش عملکرد مورد بررسی قرار گرفته و نتایج بدست آمده نشان میدهد که علم اطلاعرسانی سهمی مهم در رشتههای دیگر(صنعت،تجارب، بهداشت)ایفا خواهد کرد و فرصتها و چالشهای متعدد خود را عرضه خواهند کرد.
مقاله حاضر اصول رویکرد معرفتشناختی تجدید نظر شدهای را مطرح میکند که در پی ادارک جوهر پدیدهها (از جمله کتابخانهها)است و حالتهای ارادی بازیگران انسانی عرصه کتابداری و اطلاعرسانی را نیز در کنار سایر عوامل مورد توحه قرار میدهد.
در این مقاله نیز ماهیت پیش فرضهای اصلی علم اطلاعرسانی چون اطلاعات،دانش(شخصی و عمومی)،پیام، انتخاب پیام،خواست و نیاز اطلاعاتی،پرسش،ارتباط و جست و جوی اطلاعات و شرایط جایگزین پیش فرضهای دیگر مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است.
بنا به نظر گردآورنده،در انتخاب و گردآوری مقالات این مجموعه نیازهای دانشجویان کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی و نیز دانشجویان کارشناسی ارشد رشته رایانه و سایر رشتههای مهندسی که ممکن است گرایش به مطالعه جنبههایی از علم اطلاعرسانی داشته باشند،مد نظر بوده است و میتواند به عنوان منبع درسی برای درس«مبانی کتابداری و اطلاعرسانی»در مقطع کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی مفید فایده گردد."