چکیده:
استاد علی اکبر غفاری،حدیثپژوه سختکوشی بود که در سال 1303 شمسی در شهر تهران در خانوادهای مذهبی دیده به جهان گشود.جدیت،پشتکار و توجه کامل بهطور مذهبی از جمله خصائصی بود که ایشان از پدر بزرگوارش،استاد غلام حسین غفاری،دریافت کرد.بیشک هسته اولیه و تدوام شخصیت مرحوم استاد،مرهون دقتنظر و مراقبتهای پدر بوده است.استاد در سایه ایثار و تلاش مجدانه مادر بزرگوارش، که اهتمام وافری در مورد سوادآموزی فرزندان خود داشت، تحصیلات ابتدایی را به اتمام رساند. عشق به قرآن،وی را به محفل یکی از قاریان معروف تهران کشاند و موفق به بهرهبرداری از محضر وی،در دانش قرائت و مسائل مربوط به تجوید شد.سپس برای آشنایی بامعانی قرآنی و معارف اسلامی که لازمهاش فراگیری فقه و اصول و ادبیات عر بو غیره بود،دروس مقدمات را نزد مرحوم آقا محی الدین علوی طالقانی که یکی از فضلا و مدرسین مدرسه«خان مروی» بود،در خارج از مدرسه تا پایان شرح لمعه تعلیم دید.در ادامه دانشاندوزی،درس تفسیر مرحوم حاج میرزا خلیل کمرهای بعدی دیگر از شخصیت استاد را شکل داد.استاد در تهران تا پایان سطح را فراگرفت و برای درک استاتید بزرگ فقه و اصول حوزه علمیه عازم شهر قم گردید و در همین ایام بود که از محضر پرفیض مرحوم آیت الله اشراقی-که در قم تشکیل میشد-در تفسیر قرآن بهره گرفت. به این ترتیب در دوران جوانی،عطش روزافزونش برای 2Lدرک مفاهیم عمیق و متعالی قرآن کریم،موجب شد که پیوسته و در هر زمان و مکانی که امکان بهره یافتن و آموختن کلام آسمانی فراهم میآمد شرکت کند و از آن بینصیب نماند.به این خاطر،در درس مرحوم آیت الله سید کاظم گلپایگانی-که در تهران تشکیل میشد-شرکت نمود و موفق شد یک دوره کامل تفسیر قرآن کریم را از محضر ایشان فراگیرد.1فراگیری یکدوره تفسیر،در قوام فکری و گستره معلومات استاد تأثیر فراوانی نهاد.و آنگاه که در فضای پژوهشی قرار گرفت،مصاحبت مداوم بامرحوم سید جلال الدین محدث ارموی و مرحوم علامه میرزا ابو الحسن شعرانی،در استحکام و استواری پژوهشهای وی نقش به سزایی را ایفا کرد. استاد در میدان تحقیق،استوار و سختکوش؛و در عشق به میراث تشیع و احیاء آن بیقرار و نستوه بود.ایشان به دور از هیاهو و جنجال روزمره،بیش از 250 اثر را احیاء کرد و یا بر طبع دقیق آنها نظارت نمود.به حق میتوان او را احیاگر میراث کهن حدیث شیعه نامید.استاد پس از هشتاد سال زندگی،در عصر روز سهشنبه پانزدهم آبانماه 1383 شمسی برابر و مجروحیت، دعوت حق را لبیک گفت و به دیار ابدی شتافت و با کولهبازی از تلاش علمی جاودانه شد و در جوار مرادش،مرحوم شیخ صدوق، آرمید.
خلاصه ماشینی:
"در باب پانزدهم از کتاب عیون اخبار الرضا-علیه السلام-، درباره گفتوگوی امام رضا علیه السلام و مأمون چنین آمده است: مأمون از حضرت سؤال کرد:یا ابن رسول الله آیا شما میگویید که انبیاء معصوم هستند؟حضرت فرمودند:چرا گفت:پس معنای این آیه چیست؟ «فعصی آدم ربه فغوی» [آدم پروردگار خود را نافرمانی کرد و به بیراهه رفت-طه121/]حضرت فرمودند:خداوند تبارک تعالی به آدم فرمود: «اسکن أنت و زوجک الجنة و کلا منها رغدا حیث شئتما و لا تقربا هذه الشجرة» [خود و همسرت در بهشت ساکن شوید و از رزق و روزی فراوان آن و از هر جای آنکه خواستید بخورید و به این درخت نزدیک نشوید-بقره 53]و به درخت گندم اشاره فرمود: «فتکونا من الظالمین» [که از ظالمین خواهید شد-بقره 53] و خداوند به آنان فرمود:از این درخت و سایر درختان از این نوع، نخورید،آن دو نیز به آن درخت نزدیک نشدند و از آن نخوردند،بلکه بعد از وسوسه شیطان از درخت دیگری خوردند...
در کتاب الاستبصار چنین آمده است:أخبرنی الشیخ-رحمه الله-عن احمد بن محمد،عن أبیه،عن سعد بن عبد الله،عن احمد- بن محمد بن عیسی،عن علی بن الحکم،عن سیف ابن عمیرة،عن ابی بکر«قال:سألت ابا جعفر علیه السلام کیف أضأ اذا أجنبت،قال: اغسل کفیک و فرجک و توضأ وضوء الصلوة ثثم اغتسل»01 استاد غفاری در تعلیقه این حدیث مینویسد:«الوضوء مع غسل الجنابة مخالف للإجماع و الکتاب العزیز،و یحمل علی التقیة لأن المشهور بین العامة استحباب الوضوء قبله»لذا استاد این حدیث را هم مخالف اجماع دانسته و هم مخالف قرآن کریم."