چکیده:
شیوههای فرزندپروری، شیوهها و روشهایی است که والدین بر اساس آنها، فرزندان
خود را تربیت میکنند و در شکلگیری شخصیت کودک نقش بسزایی دارد.برخی از انواع
شیوههای فرزندپروری از جمله سختگیری و وابستگی زیاد؛ نقش مهمی در به وجود آمدن
اختلالات رفتاری کودکان دارد که کمتر مورد توجه پژوهشگران در کشور ما واقع شده
است.هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطه بین شیوههای فرزندپروری و اختلالات
رفتاری در کودکان پیش دبستانی بوده است.بدین منظور، از کلیه مهد کودکهای خصوصی شهر
اصفهان 4 مهد کودک و از این مهد کودکها، تعداد 120 دختر و پسر به اتفاق مادرانشان
به طور تصادفی انتخاب شدند، مادران و مربیان به پرسشنامه فهرست رفتاری کودکان
پیش دبستانی، پرسشنامه محقق ساخته شیوههای فرزندپروری پاسخ دادند. فرض اصلی پژوهش
این بوده است که بین شیوههای فرزندپروری مبتنی بر استقلال-وابستگی و
سختگیری-آسانگیری مادران و اختلالات رفتاری در کودکان رابطه معنادار وجود دارد.نتایج نشان داد که با افزایش نمرات وابستگی در پرسشنامه شیوههای فرزندپروری
استقلال-وابستگی، اختلالات رفتاری در کودکان به طور معناداری افزایش
مییابد(03/0 P )و با افزایش نمرات سختگیری در پرسشنامه شیوههای فرزندپروری
سختگیری-آسانگیری، اختلالات رفتاری در کودمان به طور معناداری افزایش
مییابد(01/0 P ).
خلاصه ماشینی:
"برخی از انواع شیوههای فرزندپروری از جمله سختگیری و وابستگی زیاد؛ نقش مهمی در به وجود آمدن اختلالات رفتاری کودکان دارد که کمتر مورد توجه پژوهشگران در کشور ما واقع شده است.
هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطه بین شیوههای فرزندپروری و اختلالات رفتاری در کودکان پیش دبستانی بوده است.
بدین منظور، از کلیه مهد کودکهای خصوصی شهر اصفهان 4 مهد کودک و از این مهد کودکها، تعداد 120 دختر و پسر به اتفاق مادرانشان (1)-استادیار روانشناسی دانشگاه اصفهان (2)-استاد روانشناسی دانشگاه اصفهان (3)-کارشناس ارشد روانشناسی عمومی به طور تصادفی انتخاب شدند، مادران و مربیان به پرسشنامه فهرست رفتاری کودکان پیش دبستانی، پرسشنامه محقق ساخته شیوههای فرزندپروری پاسخ دادند.
فرض اصلی پژوهش این بوده است که بین شیوههای فرزندپروری مبتنی بر استقلال-وابستگی و سختگیری-آسانگیری مادران و اختلالات رفتاری در کودکان رابطه معنادار وجود دارد.
به عنوان مثال نتایج تحقیقات بالدوین(1979)در مورد کودکان پیش دبستانی و خانواده آنها، نشان داده است که کودکانی که در خانوادههای آزاد(دموکراتیک)بزرگ شدهاند فعال، برونگرا و معاشرتی بودند و در عین حال کنجکاوی بیشتری نشن میدادند، از سوی دیگر فرزندانی که در محیط انضباطی با نظارت تربیت شده بودند، پرخاشگری و منفیگرایی بیشتری داشتند.
نتایج تحقیقات مؤمنی و دلاور(1375)که در مورد بررسی علل اختلالات رفتاری نوجوانان انجام شده، نشان داده است که بین میزان گوشهگیری نوجوانان و سختگیری و محدودیت زیاد در خانواده، رابطه وجود دارد.
بسیاری از روانشناساسن نیز خود بر این باورند که کودکانی که تحت مراقبت بیش از حد والدین قرار میگیرند، استقلال خود را از دست میدهند، واکنش کودکان نیز در این زمینه حالت تسلیم و از بین رفتن اعتماد به نفس میباشد و میتواند به صورت انواع اختلالات رفتاری جلوهگر شود."