خلاصه ماشینی:
"اکنون که کشورهای اسلامی آزادی خود را بازستاندهاند و بازسازی کشورهایشان را آغاز کردهاند، در راه تلاش جهت نیل به رونق و رفاه سریع در حوزههای مادی، برای کارآموزی، آموزش و پرورش و اصلاحات مربوط به زندگی، هیچ راهی جز نگاه به غرب و تقلید از آن نمییابند.
فلسفه اساسی زندگی مسلمانان ایجاب میکند که نظام آموزشی ما تنها در پرتو این معنا و مفهوم، برای نگاهداری انگاره فرهنگی خودمان، درک و دریافت و ضابطهبندی شود.
طبیعتا، یک نظام آموزشی اسلامی راستین تمام رشتههای دانش را در یک کل مرکب ادغام خواهد کرد و این امر به دانشجو جهاننگری کاملی نسبت به زندگی و ماده خواهد بخشید.
برای آنکه مسلمانان از طریق گسترش این نگرش به تمامی زمینه آموزشی از جمله آموزش همگانی، علمی و فنی به زندگی از جهت ذهنی و معنوی معنا و مفهوم بخشند، نیازمند زمانند.
3- naicinhcet جامعهای که در آغوش خود جدایی نژادی، مانع تبعیض نژادی، نظام کاستی [نظام طبقهای منفصل]، استعمار اجباری، انحصار منابع زمین توسط فرد یا گروهها و برده ساختن همه مردم را، به منزله واقیتهای زندگی، زیر چرخهای سنگین ماشین حکومتی بپروراند، حتی اگر از جهت پیشرفتهای معماری، نیروی نظامی، فنی، هنرهای زیبا، زیباییشناسی و فلسفه نظری به بالاترین ردها دست یافته باشد، در چشم مسلمانان جامعهای با فرهنگ نخواهد نمود.
تنها زمانی که عناصر یاد شده با سلوک اجتماعی و رفتار اقتصادی ما بهم پیوندد، ارزشهای اسلامی آموزش برای جوانان ما مفهوم خواهد یافت و منبع الهام و برنامه عمل آنها خواهد گشت."