خلاصه ماشینی:
"دیالوگ و کیفیت ارتباط در هنر تئاتر1 (به تصویر صفحه مراجعه شود) ید اله آقا عباسی اگر به رسمیت شناختن"دیگری" را بتوان انقلابی در تاریخ زندگی بشر به شمار آورد،دیالوگ زبانی نو بود که این انقلاب بر بستر آن شکل میگرفت و"ارتباط"را میتوان مانیفیست آن دانست.
اما این ارتباط (به تصویر صفحه مراجعه شود) چیست؟از چه جنسی است؟چگونه است که حتی هنگامی که ظاهرا همه اسباب و لوازم آماده است،دست نمیدهد و فرا چنگ نمیآید؟ امروز در پرتو پیشرفتهای علمی راحتتر میتوانیم بگوییم: «بخصوص در تئاتر"نو" (Noh) اصطلاح عمومیتری برای انرژی بازیگر پیدا میکنیم:کیهایی (Ki-hai) به معنی هماهنگی کامل روح و جسم است.
جدول زیر به نقل از کتاب اطلاعات MOFEST قدرت موتور ولا در کتاب هنر الکترونیک درج شده است:13 نوع حرکت/رطوبت 10 تا 20 درصد/ رطوبت 15 تا 90 درصد راه رفتن روی فرش/35000 ولت/1500 ولت راه رفتن روی موزائیک پرزدار/12000 ولت/25 ولت کارکردن با نیمکت/6000 ولت/100 ولت برداشتن چند ساک/20000 ولت/1200 ولت تغییر موقعیت روی صندلی/18000 ولت/ 1500 ولت اما همیشه هم-حد اقل هنوز-کار به این راحتی نیست و نمیتوان انرژی را با محمل مادیش معرفی کرد.
اما در تئاتر به قول پیتر سلارز کارگردان انگلیسی«نظام اطلاع رسانی جانشینی است که اطلاعاتی را که لزوما به مردم نمیرسد،به آنها میرساند و نه فقط اطلاعات،بلکه شیوهء دریافت اطلاعات16»آیا این شیوهء دریافت اطلاعات نوعی آمادگی نیست که با حضور میسر میشود؟ در"حضور"دیگری مطرح است.
منبع این انرژی آنقدر قدرتمند است که بر اثر آن لحظههای ارتباط موج برمیدارند و تئاتر را سرشار میکنند."