خلاصه ماشینی:
"مثلا، در بیت زیر از علی معلم، تکرار صامتهای س، ش، ص چنان در نسج کلام قرار گرفته که بیت را زیبا ساخته و در حسن القای معنی هم مؤثر است: مردی، شکوه شوکت عیسی شنیده موسی صفت بر سینه سینا تنیده در بیت زیر از سپیده کاشانی تکرار صامتهای«س»، «ش»همچون بیت پیشین زیبایی شعر را به وضوح مینمایاند البته تکرار صامتهای«ذ»، «ز»نیز جالب توجه است: ذره شد در پرتو خورشید جانافروز عشق در سماع سرخ سربازان حق از سر گذشت 32 تکرار صامتهای«س»، «گ»در سطور زیرین از قیصر امینپور شور و حالی در خواننده ایجاد میکند بخصوص که برخی کلمات را به طرز جالبی در کنارههای سطور نشانده است: دیگر قلم زبان دلم نیست، گفتم: باید زمین گذاشت قلمها را، دیگر سلاح سرد سخن کارساز نیست، باید سلاح تیزتری برداشت، باید برای جنگ، از لوله تفنگ بخوانم -با واژه فشنگ- 33 قرار دادن کلماتی که دارای صامت نون هستند در بیت اول و واژگانی که صامت«س»و «ص»دارند در بیت دوم، در بافت کلام در شعر زیر از حمید سبزواری نیز زیبایی ویژهای به کلام بخشیده است: به ناز دست نوازشگر نسیم سحر گشود دیده شب آرمیدگان از خواب دمید سبزه صبح و گل ستیغ شکفت نشست از بر پیروزه توده سیماب مهرداد اوستا نیز با آوردن کلماتی که صامت نون دارند-بویژه در مصراع دوم-بیت زیر را هیجان انگیز سروده است: فرشته نغمه سر کند چو بشنود ترنم نوای ربنای او البته استفاده از موسیقی کلام منحصر به همین موارد اندک نیست، آنچه گفته شد، بواقع، مشتی بود از خروار، همچنین این هنر شاعری منحصر به شعر دوره انقلاب نیست بلکه موسیقی الفاظ در شعر انقلاب چشمگیرتر حتی یکی از ویژگیهای آن است."