چکیده:
بیمه محصولات کشاورزی را می توان یکی از مهمترین سازوکارهای مقابله با خطرات اجتناب ناپذیر بخش کشاورزی و مناسبترین راهکار برای کاهش خسارت مالی به حساب آورد. برقراری بیمه کشاورزی در جامعه روستایی را باید پدیده ای نو تلقی کرد. از راههای نشر, توسعه و گسترش بیمه محصولات کشاورزی هماهنگ و نزدیک کردن برنامه های مدون موجود با خواستها, نیازها و انتظارات کشاورزان است. این مقاله با هدف شناخت عوامل موثر بر رضامندی روستاییان از بیمه محصولات کشاورزی, با روش پژوهش توصیفی پیمایشی و استفاده از مدلهای سنجش رضامندی بین المللی انجام پذیرفته است. جامعه آماری این پژوهش کشاورزان استان فارس هستند که به روش نمونه گیری چند مرحله ای از بین کشاورزان بیمه گزار فعلی و قبلی این استان انتخاب گردیدند. نتایج تحلیل مسیر نشان می دهد در مورد کشاورزان بیمه گزار قبلی متغیرهای تعهد کشاورزان به بانک و کیفیت خدمات دریافتی, در مورد کشاورزان بیمه گزار فعلی متغیرهای وجهه بانک کشاورزی در نزد کشاورزان و کیفیت خدمات دریافتی و در مورد کل کشاورزان بیمه گزار متغیرهای وجهه بانک کشاورزی, کیفیت خدمات دریافتی و میزان غرامت دریافتی کشاورزان از بیمه عوامل علی موثر بر رضامندی کشاورزان به شمار می آیند. این مقاله در پایان پیشنهادهایی برای افزایش رضامندی کشاورزان بیمه گزار نیز ارایه می کند.