چکیده:
پژوهش در الگوهای مختلف تکوین دولت در ادیان توحیدی، می تواند زمینه ساز بحث های تطبیقی میان نظام سیاسی اسلام و دیگر دولت های دینی باشد. در این میان، نوشتار حاضر تلاش کرده است با مطالعه ای در مضامین دینی و تاریخی کتاب مقدس، دریابد تکوین دولت یهود، از چه اشکال و انواعی در ادوار مختلف پیش از تکوین مسیحیت ـکه گزارش های کتاب مقدس مربوط به پیش از آن می باشدـ برخوردار بوده است و در ادامه دریابد که تا چه حد می توان دولت های یهودی را دولت دینی دانست.
در این نوشتار با تکیه بر تعالیم متون مقدس از تاریخ قوم یهود، تلاش شده مواردی که پادشاهان از جانب خداوند نصب شده اند یا به انتخاب مردم یا بخشی از نخبگان تاثیرگذار یا با تکیه بر سلطه گری و غلبه و یا از طریق دست نشاندگی به قدرت رسیده اند، به صورت مستند و جزئی از یکدیگر تفکیک شوند
در مجموع، متون مقدس یهودیت با محوریت کتاب مقدس، دولت های یهودی را عمدتا غیرالهی و عرفی دانسته اند و بر این مطلب دلالت دارند که تنها برخی از پادشاهان از جانب «یهوه» ـ خدای قوم یهودـ منصوب شده اند و آن موارد نیز از سر اکراه و به اصرار مردم بوده است. از این رو، همراه با پذیرش درخواست مردم در نصب برخی به عنوان پادشاه، آنان مورد ملامت نیز قرار گرفته اند و بر این اساس، پادشاهی انسان در تقابل با پادشاهی خداوند، تلقی شده است و تنها «یهوه» پادشاه قوم یهود است که از طریق پیامبران خود به راهنمایی مردم می پردازد. بنابراین، دینی بودن دولت های مختلف بر اساس متون مقدس یهودیت، تنها به معنای حداقلی رعایت فرامین مختلف الهی خواهد بود، بی آنکه، رعایت این فرامین لزوما بتواند به معنای مشروعیت دولت ها تلقی شود.