چکیده:
بخش حمل و نقل یکی از بزرگترین مصرفکنندههای انرژی و به ویژه فرآوردههای نفتی است.از دلایل بالای مصرف بنزین در بخش حمل و نقل خودروهای سبک بنزین سوز با مصرف بالا،قیمت پایین عرضهی این فرآورده در مقایسه با قیمت بین المللی آن و فرسودهبودن خودرهای سبک است.در سال 6831 یارانهی پرداختی به این فرآورده معادل 4934 ریال در هر لیتر بوده،که مبلغ قابل توجهی است.این تحقیق در پنج سناریو به ارزیابی اقتصادی جایگزینی خودروهای فرسودهی سبک بنزینی از دیدگاه دولت میپردازد.سناریوی اول به بررسی اقتصادی از رده خارج کردن خودروهای فرسوده میپردازد و به دلیل آنکه طرحی برای جایگزینی معرفی نمیکند،روش مناسبی نخواهد بود.سناریوی دوم الی پنجم،به بررسی از رده خارج کردن خودروهای فرسودهی توسط تولیدات داخلی در طی پنجسال میپردازد.براساس نتایج کلی میتوان بیان کرد که با توجه به دیدگاه دولت به منظور حمایت از صنایع خودروسازی داخلی،خودروهای فرسوده را میتوان با خودروهای ساخت داخل از نوع پراید،پژو روآ،پژو GLZ و سمند بنزین سوز در طی پنج سال جایگزین کرد.با اجرای طرح جایگزینی خودروهای فرسوده در پایان سال پنجم که همهی خودروهای فرسوده جایگزین شدهاند،مصرف سوخت به میزان 7 میلیون لیتر در روز کاهش مییابد.
طبقهبندی JEL : R42,O22,L91
خلاصه ماشینی:
"تحلیل اقتصادی جایگزینی خودروهای فرسوده انجام شده است.
میشود با اسقاط خودروهای فرسوده میزان مصرف سوخت و آلودگی هوا کاهش یافته و
تفاوت در مصرف است و نه کاهش مصرف،بنابراین با این فرض که خودروهای وارد شده به ناوگان(به هر طریقی که وارد شده باشند)،حدود 8 لیتر در هر 001 کیلومتر
سال و هزینه اسقاط 03 میلیون ریال است و خودروهای جدید وارد شده به ناوگان به
این سناریو به بررسی جایگزینی خودروهای فرسوده توسط تولیدکنندگان داخلی
جدول 5-قیمت فروش خودروهای سبک بنزین سوز توسط شرکت(پایگاه اطلاعرسانی ایران خودرو،
جدول 6-سرمایهی مورد نیاز برای جایگزینی خودروهای فرسوده در دورهی 5 ساله(میلیارد ریال)
جدول 7-درآمدهای حاصل به دلیل جایگزینی خودروهای فرسوده(ارقام معادل میلیارد ریال)
جدول 01-سرمایهی مورد نیاز برای جایگزینی خودروهای فرسوده در دورهی 5 ساله
کاهش شتاب خودرو در شیب،کاهش قدرت موتور به هنگام استفاده از گاز CNG ، جدول 61-نرخ بازدهی داخلی طرح در سناریوی 4(ارقام میلیارد ریال)
(به تصویر صفحه مراجعه شود)4-5-سناریوی پنجم:جایگزینی خودروهای فرسوده با استفاده از ترکیب خودروهای
جدول 91-تعداد خودروهای تولید شده از نوع پراید،پژو روآ،پژو GLX و سمند در سال 6831
جدول 02-سرمایهی مورد نیاز برای اسقاط خودروهای فرسوده(میلیارد ریال)
جدول 12-درآمدهای حاصل از جایگزینی خودروهای فرسوده(ارقام معادل میلیارد ریال)
جدول 12-درآمدهای حاصل از جایگزینی خودروهای فرسوده(ارقام معادل میلیارد ریال)
در این مطالعه به ارزیابی اقتصادی جایگزینی خودروهای سبک بنزین سوز از دیدگاه
بررسی جایگزین شدهاند،میزان کل صرفهجویی حدود 7 میلیون لیتر بنزین در روز حاصل میشود،بر این اساس مصرف سوخت در بخش حمل و نقل و متناسب با یارانهی"