خلاصه ماشینی:
"اما برای اینکه این نهادها عقاید خودشان را به هنرمندان تحمیل نکنند،حدود ده سالی است که هنرمندان خودشان دست به کار شده و فعالیتهایی را آغاز کردهاند که بتوانند مستقل عمل کنند؛و حتی جوایز یا نشانهایی را نیز در نظر گرفتهاند که به هنرمندان اعطاء میکنند.
دالوند:حضور منتقد هنر،در شرایط کنونی و در هنر فرانسه تا چه میزان توانسته است اثر هنری ممتاز را از آثار متفنن و بازارپسند متمایز سازد؟ میه:متأسفانه هیچ!مدتی به خصوص تا سالهای 0791 نقد هنری در فرانسه خیلی تأثیر داشت و میتوانست تعیینکننده باشد،ولی متأسفانه فعلا اینطور نیست.
من عقیده دارم،الان شرایطی فراهم شده که تمام کشورهای دنیا بتوانند هنرمندانشان را در سطح بین المللی مطرح کنند در صد سال گذشته هنوز ردی و نقبی از گذشته به چشم میخورد.
دالوند:تحول بازار هنر و سردرگمیهای ناشی از آن، از دید شما چه سرانجامی خواهد داشت؟ میه:از نظر من هنرمندان در بعضی از زمینهها،از جمله در هنر نقاشی سعی میکنند تحولی به وجود آورند و خلاقیت داشته باشند.
دالوند:یعنی آثار هنرمندانی مثل ونسان کوربه راه حلی است برای عبور از این سردرگمی در بازار هنر؟...
فکر میکنم در بعضی از هنرمندان چنین بازگشتی به وجود آمده و خیلیها با حس ملیگراییشان به هنر نگاه میکنند.
دالوند:پدیده«جهانی شدن»موجب جدایی حس ملیگرایی در هنر شده است؟ میه:فکر میکنم(با سر تأیید میکند)این حس ملیگرایی،واکنشی است در مقابل جهانی شدن.
دالوند:آیا شما به این ایده یک دهه گذشته در هنر نقاشی،که معتقد است پدیده«مد»بر«سبک»غلبه پیدا کرده است،اعتقاد دارید؟ میه:به نظر من«سبک»بیان یک عقیده شخصی است."