چکیده:
نظام اداری هر کشور به مثابه سازمان تنظیمکننده تمامی فعالیتها برای نیل به اهداف تعیین شده است که ضمن ایجاد هماهنگی بین بخشهای مختلف،بستر مناسبی را برای حل مسائل و مشکلات مردم و تسهیل جریان امور عمومی فراهم میکند.نظام اداری متشکل از اجزایی همچون منابع انسانی،سازماندهی و تشکیلات،نظامها و روشها و رویهها،قوانین و امکانات و منابع است که دارای یک رابطه مقتفابل و ارگانیک هستند و جامعه را برای تحقق اهداف و آرمانهای خود راهبری مینماید.شناخت دقیق این نظام،اصول و مبانی جامعه و شرایط محیطی و داخلی حاکم بر آن میتواند ما را در تبیین اهداف مرحلهای و راهبرهای آن و نیز تدوین برنامههای اجرایی کمک کند و زمینه تحقق اصلاح نظام اداری را فراهم کند.در این مقاله تلاش بر این است تا به ضرورت بهبود در نظام اداری و همچنین بهبود نظام اداری در ایران پرداخته شود.