چکیده:
مبحث تقاضا برای مسابقات ورزشی توجهات زیادی را در رشته اقتصاد ورزش به خود جلب کرده است. مسابقات ورزشی یکی از مهمترین محصولات تولیدی در صنعت ورزش می باشد. شناخت عوامل موثر بر تقاضای مسابقات ورزشی می توانند به مدیران تیمها در کسب درآمد بیشتر کمک کند. هدف اصلی این مقاله بررسی عوامل موثر بر تقاضای لیگ برتر فوتبال ایران می باشد از این رو تابع تقاضای لیگ برتر فوتبال در فصل 85-84 تبیین شده و سپس بوسیله مناسبترین روشهای اقتصادسنجی تخمین زده شده است. نتایج نشان می دهد که مجموعه ای از متغیرهای فوتبالی و اقتصادی در تعیین تقاضای مسابقات موثرند. فوتبال کالایی پست است و تقاضا برای آن در شهرهای کم جمعیت بیشتر می باشد. تعداد تماشاگران در اواخر فصل کاهش می یابد زیرا عدم اطمینان از نتیجه در تعیین تقاضا در ایران موثر نیست.
The topic of demand for sport has attracted substantial attention in the fields of sports economics in recent decades. Sport contest is one of the important products in the sport industry. Understanding the factors that affect the demand for this product can help football managers to earn more money.
The main goal of this article is to identify the factors affecting demand for Iranian Football Premier League. To this end، demand function for Premier League Football is specified and estimated using the data during 2005 - 2006 seasons.
The results reveal that match variables as well as economic variables have significant effect on the demand for Premier League Football in Iran. The results of the estimates show that Football is an inferior good and demand for Football is declined in the cities that have greater population. Since the uncertainty of outcome can not be explained by the demand، the numbers of attendance in match decreases at the end of seasons.
خلاصه ماشینی:
"(4002)NALLA میهمان در بازیهای قبلی،متغیر مجازی برگزاری مسابقه در روز تعطیلات بانکها،متغیر مجازیبرگزاری مسابقه در روزهای کاری،متغیر مجازی مسابقات آغاز فصل،متغیر مجازی پخش مستقیمبازی،متغیرهای مجازی نتایج تیم ملی انگلستان،متغیرهای مجازی از دست دادن جام در لیگداخلی و اروپایی و متغیرهای مجازی فصول از فصل 1996 تا 2000 را بهعنوان متغیرهای توضیحیدر مدل خود وارد نموده و از روش SLO برای تخمین تابع تقاضا استفاده کرد است.
با در نظر گرفتن مدلهای تقاضای فالتر و پریگنون(2000)و آلن(2004)و نیز مروری برمطالعات تجربی انجام شده،نشان میدهد تماشای مسابقات فوتبال تحتتأثیر ویژگیهای اقتصادی،اجتماعی،فوتبالی و ترجیحات تماشاگران بوده و بر این اساس میتوان تابع تقاضا برای مسابقاتلیگ برتر فوتبال ایران را به شکل زیر معرفی کرد: (IAR,EEW,RED,PSE,NIW,TUA,MUS,OIOP,IOP,ORL,HRL,OPLF,PLF,UPOP,POP,ENU,NI,TTAL)F-TTA که در آن شرح متغیرهای مدل به صورت زیر است: TTA تعداد تماشاگران در هریک از مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران در فصل 85-1384میباشد.
نتایج بهترین مدل تخمین زده شده نشان داد که مجموعهای از عوامل اقتصادی و اجتماعی وفوتبالی بر تقاضای مسابقات مؤثرند؛بهطوری که متغیرهای تعداد تماشاگران در بازی قبلی،عملکرد تیم میزبان در فصل قبل،تعطیلات آخر هفته،وجود تیم استقلال و پیروزی در مسابقهتأثیر مثبت و معنیدار بر تعداد تماشاگران مسابقات لیگ برتر فوتبال داشته است و متغیرهایمتوسط درآمد ناخالص خانوارهای شهری و جمعیت منطقه محل برگزاری مسابقات و جایگاه تیممیهمان در جدول رقابتها،دارای تأثیر منفی و معنیدار بر تماشای مسابقات بوده است.
باتوجه به نتایج به دست آمده از تحقیق،توصیه سیاستی مهم تحقیق(بویژه برای افزایش تعدادتماشاگران)به شرح زیر است: 1-همانگونه که نتایج این مطالعه نشان داد،برگزاری مسابقات در روزهای غیر تعطیل وروزهای کاری باعث کاهش حضور تماشاگران میشود زیرا اکثر تماشاچیان فوتبال جوانان ونوجوانان هستند که به علت درگیری با مشغلههای کاری،تحصیلی و خانوادگی امکان حضور درروزهای غیر تعطیلی را کمتر دارا میباشند."