خلاصه ماشینی:
بر مبنای این دو روایت مانوی و بیاری شواهد دیگری که در کتیبهها و آثار مورخین رومی و سریانی و اسلامی آمده میتوان تاریخ تاجگذاری شاپور اول را تعیین کرد،ولی پیش از پرداختن به مشکل تاریخ تاجگذاری این پادشاه ضروری است که دربارهء موضوعی دیگر، یعنی مسألهء بار یافتن مانی به حضور شاپور در روز تاجگذاری این پادشاه که از راه گزارش نادرست روایت الفهرست با این مسأله ارتباط پیدا کرده و موجب بحثها و گفتگوهای فراوان شده و از این رهگذر به طور کاملا غیر ضروری بر مشکل مسأله افزوده است،سخنی گفته شود.
چنانکه مثلا مرحوم تقیزاده در این مورد نوشته است: «مسافرت مانی دو سال طول کشید و چون بعثت وی بظن غالب در سنهء 042 مسیحی بوده گمان میرود در اواخر آن یا اوایل سال 142 سفر کرده و پس از شنیدن خبر مرگ اردشیر و اطلاع از سلطنت شاپور که شاید در اواخر سال 242 مسیحی باو رسیده باشد در اوایل سال 342 مسیحی به طیسفون برگشته باشد چه وی در روز جلوس رسمی شاپور اول در نهم ماه آوریل(اول نیسان بابلی)بدلالت فیروز برادر شاپور بدربار آن پادشاه بار یافته و با دو نفر از اصحاب خویش زکوا و شمعون و پدرش پتگ آنجا حاضر شده و امر رسالت خود را اعلان نموده است.
به عقیدهء من احتمال میرود که مانویان بعدی برای بالا بردن شأن و اعتبار پیامبر خود احادیثی ساخته باشند که مطابق آنها مانی به عنوان شخصیتی که با شاهان و شاهزادگان رابطه و مناسبات داشته قلمداد شده است و بعید نیست که روایات مربوط به دیدار مانی بافیروز و مهر شاه(که بعنوان برادران شاپور ساسانی نامشان در اسناد و مدارک دیگر نیآمده)از جملهء این گونه اخبار باشد.