چکیده:
سخن این مقاله ضرورت توجه به تصورات نادرست فراگیرندگان،به منظور سریعتر و عمیقتر کردن یادگیری است.به نظر نویسنده،معلم علاوه بر ارائه مطالب به فراگیرندگان باید بکوشد ساختمان ذهن آنها را بشناسد و آن را برای دریافت مؤثر آموزش آماده کند. این رویکرد آموزشی که در اینجا«توهمزدایی»نامیده شده است عمدتا مبتنی است بر یافتههای روانشناسی شناختی و نظریات یادگیری ساختنگرا که فرایندها و ساختارهای ذهنی و نیازهای یادگیری درجهی یک فراگیرنده را بر همه تلاشها در تدریس مقدم میداند.در این مقاله نخست سخنی کوتاه درباره توهم،توهمزدایی و ضرورت زدودن تصورات نادرست آمده است.سپس نگاهی بسیار گذرا به پژوهشهای متمرکز بر شناخت و فرایند یادگیری شده و آنگاه به استفاده از توهمزدایی در کلاس درس، روشهای شناساسی توهمات و از میان برداشتن آنها پرداخته شده است.
خلاصه ماشینی:
"باید بکوشد ساختمان ذهن آنها را بشناسد و آن را برای دریافت مؤثر آموزش آماده کند.
روشهای شناساسی توهمات و از میان برداشتن آنها پرداخته شده است.
برای ایجاد ارتباط بین اطلاعات جدید و معنادار شدن آنها پیش فرضها و
طبق استدلال آزوبل اینکه مطالب درسی برای فراگیرنده معنادار است یا نه،
آنچه آنها تصور میکنند درست است هم خوانی نداشته باشد،ـآن اطلاعات را
مکالمه واقعی بسیار کم است و در نتیجه فرصتی برای به چالش کشیده شدن اندیشههای دانش آموزان به وجود نمیآید...
شده برای آنها دارد نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
خاطر اینکه شواهد کافی برای مقبول شدن آنها ارائه میشود و چه به
ولی ممکن است در ذهن فراگیرندگان توهمات بسیاری باقی
اینرو ممکن است علت مشکل بودن بعضی مفاهیم آن باشد که دانش آموز
آزمون ممکن است مخصوصا برای شناسایی توهمات تهیه شود یا نتایج آزمونی
که برای منظوری دیگر به کار گرفته شده برای این کار نیز مورد استفاده قرار گیرد.
توضیح دهند یا استدلال کنند میتواند برای شناسایی توهمات فراگیرندگان و
آشنا شدن با فرایندهای ذهنی آنها مورد استفاده قرار گیرد.
روشن شدن اینکه باید میان واقعیتها و مدلهای نظریه پردازان از آنها تفاوت قائل شد؛اینکه در جهان واقعیات،پدیدهها بیشتر
فن دیگر ارائه شده توسط نواک و گوین(4891)نیز برای ایجاد درک صحیح
آنها پیشنهاد میکنند که از فراگیرندگان خواسته شود نقشههای مفاهیم را بکشند تا به این وسیله قادر شوند گروهی از
فراخوانی است به تجدید نظر در این توهم که آموزش اثباتی برای کسب دانش کافی است.
فراگیرندگان برای معلمان نقره باشد،پاسخهای نادرست آنها طلا خواهد بود."